ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: ولادت صاحب الأمر بر اين مردم نهان است تا چون خروج كند بيعت هيچ كس بر گردنش نباشد و خداى تعالى امر وى را در يك شب اصلاح فرمايد.[۲]
حنان بن سدير از پدرش از امام صادق عليه السّلام روايت كند كه فرمود: براى قائم ما غيبتى است كه مدّت آن به طول مى انجامد، گفتم: اى فرزند رسول خدا! آن براى چيست؟
فرمود: زيرا خداى تعالى مىخواهد در او سنّت هاى پيامبران عليه السّلام را در غيبت هايشان جارى كند و اى سدير! گريزى از آن نيست كه مدّت غيبت هاى آنها به سرآيد، خداى تعالى فرمود: لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ يعنى: سنّت هاى پيشينيان در شما جارى است.[۴]
عبد اللَّه بن فضل هاشمى گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى فرمود:
براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه هر باطل جويى در آن به شكّ مى افتد، گفتم: فداى شما شوم، براى چه؟
فرمود: به خاطر امرى كه ما اجازه نداريم آن را هويدا كنيم، گفتم: در آن غيبت چه حكمتى وجود دارد؟
فرمود: حكمت غيبت او همان حكمتى است كه در غيبت حجّت هاى الهى پيش از او بوده است و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار گردد، همچنان كه وجه حكمت كارهاى خضر عليه السّلام از شكستن كشتى و كشتن پسر و بپاداشتن ديوار بر موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى آنها فرارسيد.
اى پسر فضل اين امر، امرى از امور الهى و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است و چون دانستيم كه خداى تعالى حكيم است، تصديق مى كنيم كه همه افعال او حكيمانه است اگر چه وجه آن آشكار نباشد.[۶]
کلمات کلیدی: ولادت امام زمان، ولادت پنهانی، طول غیبت، حکمت غیبت امام