وظایف شیعیان ۴۲

مکان هاي مخصوص به آن حضرت ارواحنا فداه

جهت اطّلاع بیش‏تر خوانندگان محترم، به بررسی برخی از مکان‏هایی می ‏پردازیم که ویژه آن حضرت هستند.

مرحوم محدّث نوري می‏ فرماید: پوشیده نیست که برخی از مکان‏ هاي ویژه امام عصر صلوات‏ اللَّه ‏علیه که مشهور به مقام امام زمان علیه ‏السلام می ‏باشند؛ مکان‏هایی هستند مانند: وادي السلام (نجف اشرف)، مسجد سهله، مسجد حلّه، مسجد جمکران در خارج شهر مقدّس قم، و… .

به نظر می‏رسد برخی از کسانی که آن امام علیه‏السلام را دیده‏ اند، در این مکان‏ها به زیارتش شرفیاب شده ‏اند؛ یا این‏که در این جاها، معجزه‏اي از آن حضرت نمودار شده‏ است؛ بدین جهت، جزو مکان‏ هاي شرافتمند و با برکت به حساب می ‏آیند، و جایی هستند که می ‏توان با آن حضرت مأنوس شد، و فرشتگان الهی در آنجا از آسمان فرود می‏ آیند، شیطان‏ها رفت و آمدشان کم است و این‏ها خود از وسایل و اسبابی است که موجب اجابت زودتر دعا، و پذیرش سریع‏تر عبادت می‏ شود.

در برخی از روایات آمده‏است: خداي عزّ و جلّ دوست می‏ دارد در مکان‏هایی همانند این مکان‏ها و مسجدها و حرم‏ هاي امامان علیهم‏السلام، و قبرهاي فرزندان امامان علیهم‏السلام، و قبر بندگان صالح و نیکوکار، که در شهرهاي مختلف پراکنده‏ اند پرستش شود .

این، از لطف‏هاي پنهانی خداوند است نسبت به بندگانی که دچار گمراهی، یا اضطرار و ناچاري، بیماري، بدهکاري، ستمدیدگی، ترس و وحشت، نیاز و احتیاج، و از این قبیل امور باشند؛ بندگانی که دچار اندوه و مشکلات شده ‏اند و قلب‏شان به هم ریخته و داراي ظاهري آشفته و حواسّی از کار افتاده هستند. این افراد، می ‏توانند به جاهاي مزبور پناهنده شوند، و گریه و زاري نموده و به وسیله کسی که صاحب آن مقام است، به خداوند متوسّل شوند و درخواست علاج دردها و شفاي بیماري‏ها، و برطرف شدن شرّ مردمان شرور، و دیگر گرفتاري‏ها را بنمایند.

در بسیاري از موارد، خواسته این افراد پاسخ داده می ‏شود: بیماري که در حال مریضی به آن جا رفته‏ است، شفا گرفته و برمی‏گردد؛ ستم دیده اي که رفته است، برمی‏گردد در حالی که حقّش را گرفته ‏است؛ کسی که با نگرانی و اضطراب به آن اماکن شرفیاب شده است، برمی ‏گردد در حالی که دلش آرام و خیالش راحت شده ‏است .

البتّه، طبیعی است هر کس ادب و احترام بیش‏تري به جا آورد، بهره و خیر بیش‏تري نیز به‏ دست می ‏آورد و احتمال دارد تمام این مکان‏هاي شریف، جزو خانه ‏هاي خدا باشند که دستور داده ‎شده ‏است که آن خانه ‏ها رفیع و بلند مرتبه گردد و نام خدا در آن‏ها برده شود، و هر کس در آن خانه‎ ها صبح‏گاهان و شام‏گاهان به تسبیح و ثناگویی خداوند بپردازد، ستوده ‏شده ‏است. و این مقام، گنجایش ندارد که بیش از این به شرح و توضیح مطلب بپردازیم.

فضیلت مسجد کوفه

مسجد کوفه محل عبادت حضرت مهدی و یکی از مسجدهاي چهارگانه ای است که دستور کوچ کردن به سوي آن و اقامت و بزرگ داشت‏ آن داده شده‏ است .

آن چهار مسجد: مسجد الحرام (مکّه) ، مسجد پیامبر صلی‏الله علیه وآله وسلم (در مدینه)، مسجد الأقصی (در بیت المقدّس) ، و مسجد کوفه هستند.

به علاوه، مسجد کوفه یکی از چهار مکانی است که مسافر، در آن‏جا اختیار دارد که نمازهاي چهار رکعتی را کامل یا شکسته بخواند. و آنها عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد پیامبر صلی ‏الله علیه وآله وسلم، حرم امام حسین علیه‏السلام و مسجد کوفه .

مسجد کوفه جایگاه نماز پیامبران و جانشینان ایشان بوده ‏است؛ و به زودي محلّ برگزاري نماز امام زمان ارواحنا فداه خواهد بود در روایتی آمده ‏است: هزار نفر از پیامبران، و هزار نفر از اوصیاء پیامبران در این مسجد، نماز به جاي آورده ‏اند.

فضایل و برکات و مقامات مسجد کوفه بسیار زیاد است که سیّد بزرگوار علیّ بن طاووس رحمه الله علیه در کتاب “مصباح الزائر” به بیان آن پرداخته و چون ممکن است موجب طولانی شدن این گفتار شود، از بازگویی آن خودداري می کنیم .