شباهت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) به حضرت سلیمان

حضرت داوود ، حضرت سلیمان علیه اسلام را جانشین و خلیفه خود قرار داد در حالی که هنوز به سن بلوغ نرسیده بود ، در حدیثی از امام جواد علیه السلام آمده که فرمود : خداوند تبارک و تعالی به داوود وحی فرمود که سلیمان را خلیفه خود قرار دهد ، در حالی که کودک بود و چوپانی گوسفندان می کرد ، عبّاد و علمای بنی اسرائیل این مطلب را انکار کردند ، پس خداوند تعالی وحی فرمود که عصاهای آن افراد را بگیر و عصای سلیمان را نیز بگیر و آنها را در اتاقی بگذار و درب آن اتاق را به مُهر خودشان مهر کن ، و چون فردا شود عصای هر کس برگ برآورده و میوه داده بود او خلیفه است ، پس داوود این مطلب را به آنها خبر داد ، گفتند : ما قبول داریم (کمال الدین، ج۱، ص ۱۵۶)

 خداوند عزّ و جل نیز حضرت مهدی را خلیفه قرار داد و حال آنکه کودکی تقریباً پنج ساله بود ، و در زمان حیات پدرش به سؤالات سعد بن عبداللَّه قمی پاسخ گفت .

سلیمان علیه السلام گفت : «هَبْ لی مُلْکاً لا یَنْبَغی لأَحدٍ مِنْ بَعْدی» (سوره ص، آیه ۳۵) پروردگارا به من ملکی عنایت کن که برای هیچ کس بعد از من شایسته نباشد.

 نیز سلطنت و حکومت پادشاهان و امرای زمین تنها بر انسانها است ولی حکومت سلیمان بر جن و انس و پرندگان بود ، خداوند عزّ و جل می فرماید: «وَ حُشِرَ لِسُلیْمان جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْاِنْسِ وَ الطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ» (سوره نمل، آیه ۱۷) و لشکریان سلیمان از جن و انس و پرندگان برایش گرد آمدند .

قائم علیه السلام ، خداوند متعال مُلک و حکومتی به او عنایت خواهد فرمود که برای احدی از اولین و آخرین مانندش نبوده ، و آن حضرت ما بین شرق و غرب را می گیرد ، حکومتش تمام اهل آسمانها و زمینها را شامل می گردد.

خداوند باد را در تسخیر سلیمان علیه السلام قرار داده بود ، خدای عزّ و جل می فرماید : «فَسَخَّرْنا لَهُ الرِّیحَ تَجْری بِاَمْرِهِ رُخاءً حَیْثُ اَصابَ» (سوره ص، آیه ۳۶) پس باد را به تسخیر او درآوردیم تا به نرمی هر کجا خواهد به فرمان او جریان یابد .

قائم علیه السلام نیز خداوند باد را در خدمتش قرار می دهد . چنانکه در حدیثی از امام صادق علیه السلام است که فرمودند: پس خداوند تبارک و تعالی بادی برانگیزد که در هر بیابان ندا کند : این مهدی است که به قضاوت داوود و سلیمان علیهما السلام قضاوت می کند و بیّنه نمی خواهد.( کمال الدین، ج۲، ص۶۷۱)

سلیمان علیه السلام مدتی از قومش غایب شد.

قائم علیه السلام غیبتش طولانی تر از سلیمان است.

سلیمان علیه السلام آفتاب برایش بازگشت.

قائم علیه السلام آفتاب و ماه را می خواند و آنها او را پاسخ می دهند .

سلیمان علیه السلام حشمه اللَّه بوده . قائم علیه السلام نیز حِشمه اللَّه است .

منبع: کتاب مکیال المکارم، ج۱

کلید واژه: حضرت سلیمان، شباهت امام زمان به حضرت سلیمان، حکومت بر تمام شرق و غرب،به تسخیر آوردن باد،غیبت طولانی، در کودکی به مقام خلافت رسیدن