وقوع اصل تولد امام زمان علیه السلام و افرادی که این امر را دیده اند

شرایط جامعه در ایام ولادت امام عصر علیه السلام ایجاب میکرد امر تولد ایشان مخفی بماند؛ اما لازم بود گروهی بر این امر شاهد باشند تا در مقابل سوالات پیروان، درباره وقوع تولد موعود، سندی موجود باشد. در ادامه به بررسی شاهدانی می پردازیم که در عین مخفی بودن اصل تولد، شاهد این امر بوده اند:

شاهد بودن قابله قبطی بر تولد حضرت موسی علیه السلام

دستور فرعون مبنی بر کشتن نوزادان بنی اسرائیل، اضطراب عجیبی در میان زنان بنی اسرائیل ایجاد کرد که مادر موسی علیه السلام هم، از آن مستثنی نبود. برنامه فرعون جهت رسیدن به هدف خود در مورد کشتن نوزدان عبرانی، با گماردن قابله بر زنان بنی اسرائیلی آغاز شد. در مورد مادر موسی علیه السلام نیز این سیاست اعمال شد.

امام محمد باقر علیه السلام در این باره فرمودند:« …و قابله ای بر مادر موسی گمارد که او را محافظت کند. قابله با او برمی خاست و با او می نشست و چون مادر موسی باردار شد، محبت وی بر دلش افتاد و حجت های خدا برخلق چنین اند. قابله به وی گفت: دختر جان چرا رنگت زرد و تنت آب شده است؟

گفت: مرا ملامت مکن که چون وضع حمل کنم، نوزادم را گرفته، و سرش را از تنش جدا می کنند!

گفت: غم مخور که من راز تو را مکتوم می دارم اما مادر موسی باور نکرد، و چون فرزندش را به دنیا آورد، به قابله که به او روی آورده بود، التفات کرد و گفت: هر چه خدا بخواهد همان خواهد شد.

قابله گفت: نگفتم که رازت را کتمان میکنم؟ سپس فرزند را برداشت و او را به داخل برد و به اصلاح امر او پرداخت؛ سپس نزد نگهبانان رفت و به آنها که دم در ایستاده بودند، گفت برگردید که خون منقطعی خارج شد و فرزند سقط شده و آنان نیز برگشتند و مادر بدو شیر داد … » [۱]

طبق نقل برخی تفاسیر، یکی از قابله ها با مادر موسی علیه السلام دوست بود مادر موسی هنگام نزدیک شدن تولد بچه اش به دنبال او فرستاد و از او درخواست کمک کرد؛ قابله قبطی نیز به ایشان قول کمک داد. هنگامی گه موسی علیه السلام متولد شد، از چشمان او نور معماگونه ای درخشید؛ چنان که بدن قابله به لرزه در افتاد، و برقی از محبت ، در اعماق قلب قابله ایجاد کرد. به همین دلیل ، راز تولد نوزاد را مخفی کرد اما غافل از آنکه تحت تعقیب ماموران فرعون قرار گرفته است. در این هنگام، ماموران در زدند، وقتی قابله متوجه حضور ماموران شد، موسی علیه السلام را مخفی کرد و ماموران را نیز قانع کرد که خبر خاصی نبود؛ لذا آنها هم برگشتند [۲] بدین ترتیب حضرت موسی علیه السلام در خفا بدنیا آمد.

شاهد بودن حکیمه خاتون بر تولد حضرت مهدی علیه السلام

از شبهه هایی که در مورد مهدویت مطرح می شود، اصل تولد امام عصر علیه السلام است. خلفای بنی عباس جهت ممانعت از وقوع تولد آن حضرت، تلاشهای فراوانی نمودند؛ ولی اقدامات آنها مانند اقدامات فرعون ناکام ماند؛ در نتیجه، اصل تولد امام عصر علیه السلام در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری در شهر سامرا واقع شد جهت اثبات مطلب مذکور ادله فراوانی وجود دارد؛ مانند:

الف) نویدی که امام حسن عسکری علیه السلام به ولادت امام مهدی علیه السلام داده بود:

در روایتی آمده است: امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: «…سیرزقنی الله ولدا بمنه و لطفه…؛ به زودی خداوند به لطف و کرمش به من فرزندی ارزانی خواهد داشت….»  [۳]

ب) خبر دادن امام حسن عسکری و حکیمه خاتون از ولادت مهدی علیه السلام

حکیمه خاتون، عمه امام عسکری علیه السلام شاهد تولد امام عصر علیه السلام بوده و به صورت مستقیم این رخداد را نقل کرده است.؛ [۴]

بر این اساس و بنابر مستندات تاریخی و اقوال صاحب نظران، اصل تولد امام زمان علیه السلام واقع شده است. لذا نقشه دشمنان در مورد جلوگیری از وقوع امر تولد ناکام ماند.

۱- شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱،ص۲۹۳، باب۶، ح۲

۲- مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱۶، ص۲۴

۳- مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیه ، ص۲۵۳

۴- شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲،ص۱۴۴، باب۴۲،ح۲

منبع: دو گوهر آسمانی، نوشته عباس حیدری