دعا برای امام زمان علیه السلام از مصادیق یاری زبانی حضرت

بدون شک، دعا برای حضرت ولی عصر علیه السلام و تعجیل در فرج باکفایتش، نوعی پیروی و یاری کردن آن بزرگوار است؛ زیرا یکی از نمونه های یاری دین و ایمان و یاری امام زمان ارواحنا فداه، یاری کردن زبانی است و دعا برای آن حضرت از اقسام یاری کردن زبانی به حساب می آید و این چیزی نیست که بر کسی پنهان باشد .

زیرا که دعا از برترین نوع احسان و نیکی است. بنابراین، هنگامی که بنده مؤمن برای مولایش امام عصر ارواحنا فداه دعا کند و این کار را خالصانه انجام دهد؛ مولای بزرگوارش نیز در پاداش او دعایی خالص برای او خواهد کرد.

بیان علی بن ابراهیم قمی در تفسیرش، گفتار ما را تأیید می کند. ایشان در تفسیر آیه شریفه « وَإِذا حُیّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها[۱]»؛ « اگر به شما ادای احترام شد، شما نیز بهتر از آن یا به همان شکل ادای احترام را پاسخ دهید»؛ فرموده است: منظور از تحیّت، سلام و موارد دیگری از کارهای نیک است .

این مطلب نه تنها مقتضی جوابِ احسانی است که از آیه شریفه: «هل جزاء الاحسان الاّ الاحسان[۲]» استفاده می شود، بلکه در توقیعی حضرت این چنین می فرمایند: «و اجعل من یتبعنی لنصره دینک مؤیدین و فی سبیلک مجاهدین و علی من أرادنی و ارادهم بسوء منصورین[۳]»؛ کسی را که از من پیروی می کند برای یاری دینت مؤیّد بدار و او را از مجاهدین در راه خود قرار ده و بر کسی که نسبت به من و آنان سوء قصد دارد پیروز فرما. چون بدون تردید دعا برای حضرت و تعجیل ظهور آن بزرگوار، پیروی و یاری آن حضرت است.

بدیهی است، دعای امام زمان ارواحنا فداه برای شخص، کلید تمام خیرات و خوبی ها و نابود کننده همه بدی ها است .

گواه بر تایید این گفتار، روایتی است که مرحوم راوندی در کتاب الخرائج نقل می کند.

می گوید: گروهی از اهل اصفهان _ از جمله ابو عباس احمد بن نصر و ابو جعفر محمد بن علویه _ نقل کرده اند: در اصفهان مردی شیعه به نام عبدالرحمان بود. از او سئوال کردند: علت اینکه امامت امام علی النقی (علیه السلام) را پذیرفتی و دنبال فرد دیگری نرفتی چیست؟

گفت: جریانی از آن حضرت دیدم که قبول امامت آن حضرت را بر من لازم نمود. من مردی فقیر اما زباندار و پر جرأت بودم به همین جهت در سالی از سالها اهل اصفهان من را برگزیدند تا با گروهی دیگر برای دادخواهی به دربار متوکل برویم. ما رفتیم تا به بغداد رسیدیم هنگامی که در بیرون دربار بودم خبر به رسید که دستور داده شده امام علی النّقی را احضار کنند. بعد حضرتش را آوردند.من به یکی از حاضرین گفتم: این شخص که او را احضار کردند کیست؟

 گفت: او مردی علوی و امام رافضی ها ست سپس گفت: به نظرم می رسد که متوکل می خواهد او را بکشد. گفتم: از جای خود تکان نمی خورم تا این مرد را بنگرم که چگونه شخصی است؟ او گفت: حضرت در حالی که سوار بر اسب بودند تشریف آوردند و مردم در دو طرف او صف کشیدند و او را نظاره می کردند. چون چشمانم به جمالش افتاد محبت او در دلم جای گرفت و در دل شروع کردم به دعا کردن برای او که خداوند شرّ متوکل را از حضرتش دور گرداند.

حضرت در میان مردم حرکت می کرد و به یال اسب خود می نگریست نه به راست نگاه می کرد و نه به چپ، من نیز دعا برای حضرتش را در دلم تکرار می کردم.چون در برابرم رسید رو به من کرد و فرمود: « استجاب الله دعاک، و طوّل عمرک و کثّر مالک و ولدک». یعنی: خدا دعای تو را مستجاب کند و عمر تو را طولانی و مال و فرزند تو را زیاد گرداند.

از هیبت و وقار او بدنم لرزید و در میان دوستانم به زمین افتادم. دوستانم از من پرسیدند، چه شد؟ گفتم خیر است و جریان را به کسی نگفتم. پس از آن به اصفهان بازگشتیم. خداوند به سبب دعای آن حضرت درهایی از مال و ثروت را برای من باز کرد تا جایی که اگر همین امروز درب خانه ام را ببندم قیمت اموالی که در آن دارم معادل هزاران هزار درهم است و این غیر از اموالی است که در خارج خانه دارم. خداوند به سبب دعای آن حضرت ده فرزند به من عنایت فرمود.

ببینید که چگونه مولای ما امام علی نقی (علیه السلام) دعای آن شخص را به خاطر نیکی او جبران و تلافی نمود. برای او دعا فرمود با اینکه از مؤمنان نبود. آیا گمان می کنید که اگر در حق مولایمان صاحب الزمان ارواحنا فداه دعا کنید شما را با دعای خیر یاد نمی کند با اینکه شما از مؤمنان هستید؟

کلمات کلیدی: دعای برای امام زمان، یاری زبانی، دعای امام زمان، کلید خیرات، یاری دین، جبران نیکی

منابع: برگرفته از صحیفه مهدیه : ترجمه الصحیفه المهدیه، تالیف مرتضی مجتهدی/ کتاب دعای امام زمان  و دعا برای امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) تالیف سید علی شفیعی

[۱] . نساء، ۸۶

[۲] . الرحمن، ۶۰

[۳] . مهج الدعوات ص ۳۰۳