سوره بقره ۳- ایمان به غیب

الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ [۱]

پرهیزکاران کسانی هستند که به غیب ایمان می آورند و نماز را برپا می دارند و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.

عَنْ دَاوُد الرقِّیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عزوجل: الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ، قَالَ: مَنْ أَقَرَّ بِقِیَامِ الْقَائِمِ علیه السلام أَنَّهُ حق.[۲]

داود رقّی گوید که امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: متقین کسانی هستند که به قیام حضرت قائم علیه السلام، که البته حق است، اقرار و ایمان داشته باشند.

عَنْ یَحْیَی بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ قَالَ: سَأَلْتُ الصَّادِقَ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزوجل: الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ، فَقَالَ: الْمُتَّقُونَ شِیعَهُ عَلِیٍّ علیه السلام وَ أَمَّا الْغَیْبُ، فَهُوَ الْحُجَّهُ الْغَائِبُ، وَ شَاهِدُ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی: وَ یَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَهٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ.[۳]

یحیی بن ابی القاسم گوید: از امام صادق علیه السلام از تفسیر قول خدای عز و جل:« الم ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» پرسیدم، حضرت فرمودند: متقین شیعیان علی علیه السلام هستند، و غیب هم امام غائب است، و دلیل آن گفتار خدای عزوجل است که می فرماید: و می گویند آیا آیه ای از طرف پروردگارش بر او نازل نشود؟ بگو همانا غیب از خدا است شما منتظر باشید به راستی من هم با شما از منتظرانم.

 ایمان به غیب درست نخستین نقطه اى است که مؤمنان را از غیر آنها جدا مى سازد و پیروان ادیان آسمانى را در برابر منکران خدا و وحى و قیامت قرار مى دهد و به همین دلیل نخستین ویژگى پرهیزکاران ایمان به غیب ذکر شده است.

غیب در این جا داراى مفهوم وسیع کلمه مى باشد و اگر در بعضى روایات غیب، تفسیر به امام غائب حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شده در حقیقت می‌خواهد وسعت معنى ایمان به غیب را حتى نسبت به امام غائب مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مجسم کند بى آنکه به آن مصداق محدود باشد. (برگرفته از تفسیر نمونه)

منابع: کتاب سیمای حضرت مهدی علیه السلام در قرآن نوشته سید هاشم  حسینی بحرانی.

کلمات کلیدی: آیات مهدوی، ویژگیهای پرهیزکاران، ایمان به غیب، امام غائب.

[۱] . بقره،۳

[۲] . اثبات الهداه بالنصوص والمعجزات، ج۵، ص۷۲، ح۹۲

[۳] . کمال الدین و اتمام النعمه، ج۲، ص۳۴۰