نماز استغاثه به امام زمان ارواحنا فداه در شب هاي پنج شنبه و جمعه

در کتاب ” التحفه الرضویه” آمده ‏است: عالم جلیل القدر سیّد حسین همدانی نجفی رحمه الله به من فرمود :

هر کس حاجتی دارد، شب پنج شنبه و جمعه در زیر آسمان با سر و پاي برهنه دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز دست ها را به سوي آسمان بلند کرده و ۵۹۵ مرتبه بگوید: “یا حُجَّهُ الْقآئِمُ” . سپس به سجده رفته و در سجده هفتاد مرتبه بگوید: “یا صاحِبَ الزَّمانِ أَغِثْنی” (یا صاحب الزمان به فریادم برس)، و آن‏گاه حاجتش را بخواهد.

این نماز در مورد حاجت‏هاي مهمّ تجربه شده و اگر در هفته اوّل حاجتش برآورده نشد هفته بعد آن‏را بخواند و اگر باز هم برآورده نشد در هفته سوّم نماز را بخواند که به طور حتم حاجتش برآورده خواهد شد. سیّد محمّد علی جواهري حایري به من فرمودند: براي حاجتی این نماز را خواندم و در همان شب در عالم خواب حضرت مهدي ارواحنا فداه را دیده و حاجت خود را به ایشان عرضه کردم و خداوند به برکت آن حضرت، حاجتم را برآورده ساخت.

نماز استغاثه به نحو دیگر

همین نماز را صدر الإسلام همدانی رحمه الله در کتاب ارزشمندش “تکالیف الأنام فی غیبه الإمام” با کیفیّت دیگري آورده ‏است: ایشان از سیّد محمّد هندي نجفی رحمه الله و او از عالم بزرگوار سیّد حسن قزوینی ، و او از سیّد حسین شوشتري – امام جماعت – با سند خود از سیّد علیخان – شارح صحیفه سجّادیّه – نقل کرده‏ اند:

شب پنج شنبه یا شب جمعه در زیر آسمان و بر بالاي بام با سر برهنه دو رکعت نماز بخواند و بعد از نماز با سر برهنه “یا حُجَّهُ الْقآئِمُ” به تعداد عدد ابجدش ۵۹۵ مرتبه می‏گویی که تجربه‏است و بدان که عددش (ی “۱۰”) + ( ا “۱” ) + ( ح “۸”) + ( ج “۳” ) + ( ه “۴۰۰” ) + ( ا “۱” ) + ( ل  “30” ) + (ق “۱۰۰” ) + ( ا “۱” ) +(ئ “۱” ) + (م “۴۰” ) است، که مجموع آن ۵۹۵ می‏شود . ایشان فرموده اند: این عمل را (از غیر اهلش) مخفی بدار، چون از اسرار است و من آن را چند بار تجربه کرده ‏ام.

نماز امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه در شب جمعه

سیّد بن طاووس رحمه الله می فرماید : در کتاب “کنوز الجناح” آمده ‏است: هر کس از درگاه ربوبی حاجتی دارد شب جمعه بعد از نصف شب غسل کرده و به جایگاه نماز خود رفته و دو رکعت نماز بخواند. در رکعت اوّل سوره حمد را بخواند تا برسد به آیه “ایَّاكَ نَعْبُدُ وَإِیَّاكَ نَسْتَعینُ” و آن را صد مرتبه تکرار کند و سپس سوره حمد را تا آخر و سوره توحید را یک مرتبه بخواند. سپس به رکوع و سجده رفته و در هر کدام، ذکر آن را هفت مرتبه بگوید. رکعت دوّم را نیز به همین صورت بجا آورد سپس دعایی را که ذکر می شود بخواند ، که خداي تعالی به طور قطع حاجتش را هر چه باشد برآورده می‏کند  مگر آن‏که قطع صله رحم را خواسته باشد و دعا چنین است:

أَللَّهُمَّ إِنْ أَطَعْتُکَ فَالْمَحْمَدَهُ لَکَ ، وَ إِنْ عَصَیْتُکَ فَالْحُجَّهُ لَکَ، مِنْکَ الرَّوْحُ وَمِنْکَ الْفَرَجُ، سُبْحانَ مَنْ أَنْعَمَ وَشَکَرَ، سُبْحانَ مَنْ قَدَرَ و غَفَرَ. أَللَّهُمَّ إِنْ کُنْتُ قَدْ عَصَیْتُکَ، فَإِنّی قَدْ أَطَعْتُکَ فی أَحَبِّ الْأَشْیآءِ إِلَیْکَ وَ هُوَ الْإیمانُ بِکَ، لَمْ أَتَّخِذْ لَکَ وَلَداً، وَلَمْ أَدْعُ لَکَ شَریکاً، مَنّاً مِنْکَ بِهِ عَلَیَّ لا مَنّاً مِنّی بِهِ عَلَیْکَ، وَقَدْ عَصَیْتُکَ یا إِلهی عَلی غَیْرِ وَجْهِ الْمُکابَرَهِ، وَلَا الْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِیَّتِکَ، وَلَا الْجُحُودِ لِرُبُوبِیَّتِکَ، وَلکِنْ أَطَعْتُ هَوايَ، وَأَزَلَّنِی الشَّیْطانُ، فَلَکَ الْحُجَّهُ عَلَیَّ وَالْبَیانُ، فَإِنْ تُعَذِّبْنی فَبِذُنُوبی غَیْرَ ظالِمٍ، وَ إِنْ تَغْفِرْ لی وَتَرْحَمْنی ، فَإِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ ، یا کَریمُ یا کَریمُ، (این کلمه را به قدر یک نفس تکرار کند) سپس بگوید: یا امِناً مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ وَکُلُّ شَیْ ءٍ مِنْکَ خآئِفٌ حَذِرٌ، أَسْأَلُکَ بِأَمْنِکَ مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ ، وَخَوْفِ کُلِّ شَیْ ءٍ مِنْکَ ، أَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تُعْطِیَنی أَماناً لِنَفْسی وَأَهْلی وَوَلَدي، وَسآئِرِ ما أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ، حَتَّی لا أَخافَ أَحَداً ، وَلا أَحْذَرَ مِنْ شَیْ ءٍ أَبَداً؛ إِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ ، وَحَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکیلُ، یا کافِیَ إِبْراهیمَ نُمْرُودَ، یا کافِیَ مُوسی فِرْعَوْنَ، أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تَکْفِیَنی شَرَّ فُلانِ بْنِ فُلانٍ .

خداوندا؛ اگر تو را اطاعت کردم حمد و سپاس شایسته توست، و اگر تو را نافرمانی کردم حجّت و دلیل تو بر من تمام است، آسایش و راحتی و حلّ مشکلات از ناحیه توست، پاك و منزّه است کسی که نعمت داد و شکر گزارد، پاك و منزّه است کسی که قدرت داشت و بخشید. خداوندا؛ اگر معصیت و نافرمانی تو را کردم؛ به راستی که در محبوب‏ترین چیزها نزد تو که ایمان به توست، تو را اطاعت کرده‏ ام؛ فرزندي براي تو نگرفتم؛ و شریکی برایت نخواندم؛ و این‏ها منّتی از تو بر من است نه منّتی باشد از من بر تو؛ خداي من؛ تو را نافرمانی کردم نه از روي گردنکشی و نه براي خارج شدن از مرتبه بندگی تو، و نه براي انکار ربوبیّت تو؛ بلکه از هواي نفسم پیروي کردم و شیطان مرا دچار لغزش ساخت؛ پس حجّت و بیان تو بر من تمام است، پس اگر عذابم کنی به خاطر گناهانم می‏باشد و تو ستمگر نیستی و اگر مرا بیامرزي و ترحّم نمایی همانا تو بخشنده بزرگواري ، اي بزرگوار اي بزرگوار، اي آن‏که از هر چیزي ایمن هستی و همه از تو ترسان و بیمناکند؛ از تو می‏خواهم به امنیّت و امان تو از هر چیز و ترس هر چیز از تو، که بر محمّد و آل محمّد درود بفرستی و به من در مورد خودم و خانواده و فرزندانم و دیگر نعمت‏هایی که به من داده‏ اي، امنیّت و آسودگی عطا کنی، تا هرگز از کسی نترسم و از چیزي بیمناك نباشم؛ همانا تو بر هر کاري قادر و توانایی. و خداوند، ما را بس است و او خوب وکیلی است. اي کفایت کننده ابراهیم از شرّ نمرود، و اي کفایت کننده موسی از شرّ فرعون، از تو می‏خواهم که بر محمّد و آل محمّد درود بفرستی و مرا از شرّ “فلانی فرزند فلانی” کفایت کنی.

پس به خواست خدا، دعا کننده از شرّ کسی که از او می‏ترسد در امان خواهد بود. آن‏گاه سجده کرده و حاجتش را می‏طلبد و به سوي خدا تضرّع و ناله می‏کند .هیچ زن و مرد مؤمنی نیست که این نماز را بخواند و با خلوص نیّت دعا کند مگر این که براي او درهاي آسمان براي اجابت باز شده و در همان وقت و همان شب هر که باشد دعایش اجابت می‏شود و این از فضل خداوند بر ما و مردم است.

نماز دیگر امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه

نمازي که ذکر شد در ” نجم الثاقب” کتاب از کتاب سیّد فضل اللَّه راوندي به عنوان نماز مولایمان حضرت بقیّه اللَّه ارواحنا فداه نقل شده و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السلام ذکر شده است. دعاي دیگري بعد از نماز گفته نشده و زمان خاصّی براي آن معیّن نشده ‏است.