زیاد شدن نعمت برای دعاکننده.

یکی از برکات دعا برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و تعجیل فرج،”زیاد شدن نعمت” برای دعاکننده است.

[بخش اول]

در کتاب مکیال و المکارم توضیح داده شده چون وجود آن حضرت (عجّل اللَّه فرجه) نعمت است و از آنجایی که شکر نعمت واجب و باعث فزونی است و نیز دعا کردن از انواع شکر محسوب میشود پس دعا برای حضرت ولی عصر باعث افزایش نعمت می شود.

چرا وجود آن حضرت (عجّل اللَّه فرجه) نعمت است.

این امر با دلایل عقلی و نقلی قابل اثبات است.

دلیل عقلی: بدون شک مهمترین و با ارزشترین نعمتها آن نعمتی است که انسان را در شناختن معارف الهی و علوم سودمند و رسیدن به درجات بالا و نعمتهای اخروی کمک کند و از این راه باعث رستگاری او شود. این نعمت همان امام است که (مطابق روایات) خداوند از طریق امام شناخته و عبادت می شود، و بندگان به سبب او به هرچه بخواهند از مقامات عالیه و عنایات خاصّه می رسند.

دلیل نقلی: همانطور که بیان شد روایات بسیار زیادی در این باره وارد شده که تنها به ذکر تعدادی از آنها می پردازیم :

 ۱- حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در تفسیر آیه « اَلَمْ تَرَ اِلَی الَّذینَ بَدَّلُوا نِعْمَهَ اللَّهِ کُفْراً » آیا ندیدی آنان که نعمت الهی را به کفر بدل ساختند (سوره ابراهیم آیه ۲۸) فرمود: ما آن نعمت هستیم که خداوند بر بندگانش عنایت کرده و آنان که رستگار می شوند در روز قیامت به سبب ما رستگار شوند (کافی۱/۲۱۷).

۲-  در تفسیرآیه ۹ سوره تکاثر«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم» آنگاه شما در آن روز از نعمت ها بازپرسی خواهید شد.، از امیرمؤمنان (علیه السلام) روایت شده: ما “نعیم” هستیم ( غایه المرام ۲۵۹). حضرت منظور از کلمه “نعیم” به معنی نعمت در این آیه را ایمه علیهم السلام میدانند. مثل همین حدیث از امام صادق علیه السلام نیز رسیده است .

 ۳- حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) درباره آیه ۲۰ سوره لقمان « وَ أسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرهً وَ باطِنَه »  و خداوند نعمتهای ظاهر و باطن خویش را بر شما عنایت کرد می فرماید: نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غایب است. راوی گوید پرسیدم : آیا از امامان کسی هست که غایب شود؟ فرمود : آری، شخص او از دیدگان مردم غایب می گردد، ولی یادش از دلهای مؤمنین پوشیده نمی ماند و او دوازدهمین تن از ما است، خداوند متعال برای او هر سخت را آسان و هر سرکشی را رام گرداند و گنجینه های زمین را برایش آشکار می سازد و هر دوری را برایش نزدیک می نماید و هر سرکش خیره سری را هلاک و به دست او هر شیطان پلیدی را نابود سازد. او فرزند بهترین کنیزان است که ولادتش بر مردم مخفی می ماند و بردن نامش بر آنها حلال نیست تا اینکه خداوند او را آشکار گرداند پس زمین را از قسط و عدل پر کند همچنان که از ستم و ظلم پر شده باشد .

بر اساس احادیث فوق و دلیل عقلی ذکر شده ثابت می شود که وجود امام باعث افزایش نعمت است.

منبع: مکیال المکارم ج۱/ص۳۵۸

کلمات کلیدی: آثاردعا_امام زمان_ تعجيل فرج_ نعمت امام زمان_ شکر نعمت_ افزايش نعمت_دعا نوعی شکر