شباهت امام زمان (عج) به حضرت موسی - پیشگویی اصل تولد

تشابهات مربوط به تولد و کودکی

پیشگویی اصل تولد حضرت موسی و حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف)

زمانی که آخرین روزهای عمر حضرت یوسف علیه السلام فرا رسید به فرزندان بنی اسرائیل خبر داده شد که به زودی قبطیان بر شما مسلط خواهند شد و شما را تحت شکنجه قرار خواهند داد. در این زمان مردی از فرزندان لاوی ظهور می کند که نجات شما از دست قبطیان به دست او خواهد بود.

امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: «چون وفات یوسف بن یعقوب فرا رسید خاندان یعقوب را که بالغ بر هشتاد نفر بودند، گرد آورد وگفت: قبطیان به زودی بر شما پیروز شده و بدترین عذاب را برشما خواهند چشاند و خداوند نجات شما را به دست مردی از فرزندان لاوی بن یعقوب، که نامش موسی بن عمران است قرار داده است. او جوانی بلند قامت با گیسوانی مجعد و گندمگون است.[۱]»

در این حدیث حضرت یوسف علیه السلام تولد حضرت موسی علیه السلام را به بنی اسرائیل بشارت دادند؛ زیرا لازمه نجات بنی اسرائیل، متولد شدن منجی آنان بوده است؛ و در واقع تولد حضرت موسی بشارت نجات بنی اسرائیل بوده است.

با بررسی احادیث حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله السلام در مورد امام عصر علیه السلام نکاتی به دست می آید که لازمه تحقق، آنها متولد شدن حضرت ولی عصر علیه السلام است.

به طور مثال در احادیث نبوی از حتمی بودن ظهور امام عصرمطالب فراوانی آمده است. از مجموع آنها می توان نتیجه گرفت که تولد حضرت نیز پیش بینی شده است؛ مانند این روایت از رسول خدا صلی الله علیه وآله السلام «لَا تَذْهَبُ الدُّنْیَا حَتَّی یَقُومَ أُمَّتِی رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ یَمْلَأُالارض عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً » دنیا به آخر نمی رسد مگر این که  مردی از امت من از فرزندان حسین قیام می کند که زمین را پر از عدل می سازد همچنان که از ظلم و ستم پر شده است.[۲]

همچنان که از متن حدیث برمی آید، حضرت با بیان این که امام عصر علیه السلام از نسل امام حسین علیه السلام است، به نوعی تولد حضرت را پیش بینی کرده است.

روایت ابوبصیر از امام صادق علیه السلام است که از ایشان راجع به قائم اهل بیت علیهم السلام پرسید؛ حضرت در جواب فرمودند: ای ابوبصیراو پنجمین از فرزندان پسرم موسی است. او فرزند سیده کنیزان است غیبتی دارد که اهل باطل در وجود آن حضرت شک می کنند. سپس خدای تعالی او را آشکار می کند و بر دست او شرق و غرب عالم را می گشاید روح الله عیسی بن مریم علیه السلام فرود آید و پشت سر او نماز می گذارد و زمین به نور پروردگارش روشن می گردد و بر زمین بقعه ای نباشد که غیرخدای تعالی در آن پرستش شود و همه دین از آن خدای تعالی می گردد؛ گر چه مشرکان را ناخوش آید.[۳]

به جهت این پیش گویی ها امروزه، اعتقاد به مهدویت جزء مسلمات باورهای تمام فرقه های اسلامی است و هیچ یک از فرقه های اسلامی، اصل وجود مهدی موعود را انکار نمی کند.

منبع:

دو گوهر آسمانی، نوشته عباس حیدری

[۱] .شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۱، ص۲۸۹، باب۶، ح۱

[۲] .طبری آملی صغیر، محمد بن جریربن رستم، دلائل الامامه ص ۴۵۳

[۳] .شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه،ج۲، باب ۳۲، ح۳۱