دعای امیر المومنین در قنوت برای امام زمان (عج)

شهید اوّل قدس سره در کتاب” ذکری” می گوید : ابن ابی عقیل ، این دعا را که از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده براي خواندن در قنوت انتخاب کرده است.

أَللَّهُمَّ إِلَیْکَ شَخَصَتِ الْأَبْصارُ، وَنُقِلَتِ الْأَقْدامُ، وَرُفِعَتِ الْأَیْدي وَمُدَّتِ الْأَعْناقُ، وَأَنْتَ دُعیتَ بِالْأَلْسُنِ وَإِلَیْکَ سِرُّهُمْ وَنَجْواهُمْ فِی الْأَعْمالِ ، رَبَّنَا افْتَحْ بَیْنَنا وَبَیْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَیْرُ الْفاتِحینَ .أَللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ غَیْبَهَ نَبِیِّنا وَقِلَّهَ عَدَدِنا ، وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا، وَتَظاهُرَ الْأَعْدآءِ عَلَیْنا، وَوُقُوعَ الْفِتَنِ بِنا، فَفَرِّجْ ذلِکَ اللَّهُمَّ و بِعَدْلٍ تُظْهِرُهُ ، وَ إِمامِ حَقٍّ تُعَرِّفُهُ ، إِلهَ الْحَقِّ امینَ رَبَّ الْعالَمینَ.

بارالها ؛ چشم ها، به تو دوخته شده است، گام ها به سوي تو برداشته شده، دست ها به سوي تو بالا آمده، گردن ها به سوي تو کشیده شده است. تویی که با زبان ها ، فراخوانده می شوي؛ و کارهاي پنهانی و رازهاي (مردم) به طرف توست ؛ پروردگارا ؛ بین ما و قوم ما به حق حکم کن ، که تو بهترین حکم کننده و قضاوت کننده هستی . بارالها ؛ از عدم حضور پیامبرمان ، کمی نفراتمان ، فراوانی دشمنانمان، پشتیبانی دشمنانمان از یکدیگر علیه ما و وجود فتنه هاي فراوان براي ما؛ به تو شکایت می‏کنیم. بارالها؛ با عدالتی که آشکارش می کنی امام و پیشواي راستینی که به همگان معرّفی می کنی، این گرفتاري ها را برطرف کن و گشایشی فرما؛ اي معبود به حقّ، اجابت کن؛ اي پروردگار جهانیان.

وي می افزاید : روایتی به من رسیده است که امام صادق علیه السلام همواره به شیعیان خود دستور می فرمودند پس از کلمات فرج(لَا اِلهَ الَّا اللَّهِ الحَلِيمُ الکَريم…) در قنوت این دعا را بخوانند.

بحار الأنوار ج۸۵ / ص۲۰۷