وظایف شیعیان ۳۹

اطاعت از خداوند متعال در پرتو پیروی از اهل بیت علیهم السلام

 و هر که دوست دارد که بداند خداوند او را دوست دارد باید به طاعت خدا عمل کند و از ما ] اهل بیت علیهم السلام [ پیروی نماید. آیا نشنیده ‏اند گفتار خدای عزّوجلّ را که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏فرماید: بگو [ ای محمد صلی الله علیه و آله وسلم ] اگرخدا را دوست دارید، پس مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد و گناهان شما را بیامرزد.۱ .”

 به خدا سوگند! هرگز بنده‏ای فرمانبرداری خدا نکند مگر آن‏که خداوند پیروی ما [اهل بیت علیهم السلام] را در فرمانبرداری او داخل گرداند۲ به خدا سوگند! هرگز بنده‏ایی از ما پیروی نکند، مگر آنکه خدا دوستش دارد و به خدا سوگند! که هیچ بنده‏ای هرگز پیروی از ما را وا نگذارد، مگر آنکه به ما بغض و دشمنی دارد و به خدا سوگند! که هیچ‏کس هرگز ما را دشمن ندارد، مگر آنکه نافرمانی خدا را کرده و هر که در حال نافرمانی خدا بمیرد، خداوند او را خوار گرداند و به رو در آتش دوزخ اندازد و ستایش از آنِ خداوند، پروردگار جهانیان است.

 در قسمت پایانیِ این نامه گرانقدر، حضرت امام صادق علیه السلام به اهمیت موضوع پیروی از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تاکید می فرمایند و اطاعت از خداوند متعال را در پرتو پیروی از آن بزرگواران علیهم السلام می دانند آیات قرآن و روایات فراوانی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام در باب پیروی از امامان معصوم علیهم السلام به تواتر در کتب شیعه و سنی نقل شده و در این آیات و روایات به موضوع ولایت، اطاعت و محبت اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سفارشات موکدی به عمل آمده است که شاخص ترین سفارشات در واقعه غدیر خم، به فرمان الهی و توسط شخص پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در آن صحرای تفتیده و در حضور هزاران نفر به وقوع پیوسته است. در این روز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با ایراد خطبه ای وزین و گرانقدر، در قسمتی از این خطابه شریف، همگان را به تبعیت و پیروی از حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام اینگونه امر فرموده اند:

هان مردمان! بدانید این آیه۳ درباره او [حضرت علی علیه السلام ] است ژرفای آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او[ حضرت علی علیه السلام ] را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرا نشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفیدوسیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است .[هشدار که] اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده شده، پیرو و یاری کننده‌اش در مهر و شفقت است.۴

 هم چنین پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در فراز دیگری از این خطبه شریف، همگان را به پیروی از امامان معصوم علیهم السلام از نسل امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام امر می فرمایند: … و پس از من به فرمان پروردگار، علی علیه السلام ولی و صاحب اختیار و امام شماست. آنگاه امامت در فرزندان من از نسل علی علیه السلام خواهد بود. این قانون تا برپایی رستاخیز که خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم را دیدار کنید دوام دارد…۵

 و در فرازی دیگر از این خطبه وزین، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آخرین وصّی خود را اینگونه معرفی می فرمایند:

 … آگاه باشید! همانا آخرین امام، قائم مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از ماست. هان! اوبرتمامی ادیان چیره خواهد بود.

هشدار!که اوست انتقام گیرنده از ستمکاران. هشدار! که اوست فاتح دژها و منهدم کننده‏ی آن ها ….۶

ما و غدیر و وارث غدیر

اکنون در مقابل این مسئولیت خطیر که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر خم بر عهده ما گذاشتند چه کردیم ؟

آن جا که فرمودند: و باید حاضران به غایبان و پدران به فرزندان فرزندان خویش تا روز قیامت این پیام [پیام غدیر] را برسانند۷. اکنون که در دوران غیبت آن آخرین یادگار غدیر، حضرت ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه به سر می‌بریم، باید عید غدیر را به یاد ایشان هر چه باشکوه تر برگزار کنیم و این بزرگترین عید الهی۸٫ را جشن بگیریم و پیام غدیر را به آیندگان برسانیم و همچنین با امام زمان علیه السلام که آخرین وارث غدیر هستند، تجدید عهد و پیمان کنیم و به ایشان عرضه داریم که: ما بر سر پیمان خود هستیم و ظهور شما را لحظه شماری می کنیم.

حسن ختام

آیت الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی در کتاب مکیال المکارم فی فواید دعا للقائم علیه السلام می نویسد:

روز غدیر خم به خاطر اینکه خداوند متعال در آن روز با اعلام ولایت امیرالمومنین و ائمه اطهارعلیهم السلام بر مومنین، جانشینی پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله وسلم را به آن اختصاص داده است و امروز آن ولایت را مولایمان حضرت صاحب الزمان علیه السلام از پدران معصومشان به ارث برده‌اند. پس چون مومن در این روز تسلط غاصبین و غلبه‏ی ظالمین و مخفی بودن ولیّ خدا و حافظه دین را می نگرد، لذا ایمان و محبتش نسبت به امام عصر علیه السلام او را وا می‌دارد که برای تعجیل در امر فرج آن حضرت علیه السلام دعا کند و دیگر اینکه روز غدیر خم، روز تجدید عهد، پیمان و بیعت با وارثان غدیر است و دعا برای تعجیل در فرج حضرت صاحب زمان علیه السلام از جمله مصادیق تجدید عهد و پیمان است.۹ شاهد این مطلب دعایی به شرح زیر می باشد که در اعمال روز عید غدیر خم آمده است:

 ” خداوندا بر اهل بیت پیامبر حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرج و گشایش مرحمت فرما و از ایشان و مومنان به خاطر آنها، غصه ها و بلاها را برطرف کن. خداوندا! زمین را به وسیله آنان از از عدل و داد پر کن، همان گونه که از جور و ستم پر شده باشد و به آنچه به ایشان وعده دادی وفا کن، همانا که تو خلف وعده نمی کنی۱۰و۱۱.

بِالنَبِیّ مِحَمَدٍ وَ آلِهِ الاَّماجِد الکرام ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ ما تعاقبت اللّیالی وَ الاَیّام.

تقدیم به حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم وآل شریف و بخشنده اوکه درود خداوند روزها و شب‌های پی‌درپی بر تمامی آنها باد.

 منابع

[۱]. ال عمران / آیه ۳۱.

[۲]. یعنی باید به دستور و بیان اهل بیت علیهم السلام حکم خداوند را بداند و عمل کند، شیخ کلینی، روضه کافی، ترجمه محمد باقر کمره‏ای، جلد۱، صفحه ۲۱، با اندکی تغییر .

[۳]. مائده /آیه ۶۷

[۴]. سید حسین حسینی، پیام نگار (متن، شرح و ترجمه‏ی خطابه‏ی غدیر) قسمت سوم، صفحه ۴۴.

[۵]. سید حسین حسینی، پیام نگار (متن، شرح و ترجمه خطابه غدیر)، قسمت سوم صفحه ۴۶.

[۶]. سید حسین حسینی، پیام نگار (متن، شرح و ترجمه خطابه غدیر)، قسمت هشتم صفحه ۷۶.

[۷]. کتاب خطبه پیامبر صلی الله و علیه وآله وسلم در غدیر خم، تحقیق و تصحیح متن عربی از محمد باقر انصاری، ترجمه محمد ظریف، فراز ششم اشاره به اهداف منافقین، صفحه ۷۹.

[۸]. امام صادق علیه السلام در خصوص عید غدیر فرمودند: روز غدیر خم، عید بزرگ خداوند است و خداوند عزّوجلّ پیامبری را مبعوث نفرموده، مگر این که این روز را عید گرفته و حرمت آن را شناخته و عهد آن در آسمان، روز عهد معهود و در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است. به نقل از علامه مجلسی، بحارالانوار، جلد ۹۵، صفحه ۳۰۳ و شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، جلد ،۵ صفحه ۳۲۴، حدیث ۱ و عوامل غدیر؛ صفحه ۲۱۴.

[۹]. کتاب خطبه پیامبر صلی الله و علیه وآله وسلم در غدیر خم، تحقیق و تصحیح متن عربی از محمد باقر انصاری، ترجمه محمد ظریف، صفحات ۳۵ و ۳۶، به نقل از آیت الله سید محمدتقی موسوی اصفهانی، مکیال المکارم فی فوایدالدعا للقایم، ترجمه حایری قزوینی، جلد۲،صفحه ۷۱،با اندکی تغییر در ویرایش.

[۱۰]. همان، به نقل از سیدبن طاووس، اقبال الاعمال، جلد۱،صفحه۴۹۲ و علامه مجلسی، زادالمعاد، صفحه ۳۴۲و مصباح کفعمی، صفحه ۶۸۶و مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر، قسمت هشتم، صفحه ۴۶۱، به نقل از سیّدبن طاووس و به نقل از شیخ مفید.

درتدوین این قسمت، از کتاب خطبه‏ی پیامبر صلی الله و علیه وآله وسلم در غدیر خم، تحقیق و تصحیح متن عربی از محمد باقر انصاری، ترجمه محمد ظریف، انتشارات عطر عترت، استفاده شده است.