عریضه استغاثه دیگري به امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه

محدّث نوري رحمه الله می فرماید: استغاثه به امام عصر ارواحنا فداه به نام هاي مختلف روایت شده است و در کتاب هاي مشهور دعا موجود است ؛ لیکن، نسخه اي که من یافتم در آن کتاب ها نیست. حتّی در کتاب بحار الأنوار نیز – که در آن ، سعی در جمع آوري دعاها شده است – به آن اشاره نشده است؛ و چون این روایت ، کم نقل شده و تعداد نسخه آن اندك است، بدین جهت لازم دیدم که آن را در اینجا نقل کنم .

 محمّد بن محمّد طیب – که از علماي دوره صفویّه بوده‏ است- در کتاب خود به نام” انیس العابدین” از کتاب ” السعادات” این عبارت را نقل کرده است.

دعاي توسّل براي تمام کارهاي مهمّ و خواسته‏ ها :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

تَوَسَّلْتُ إِلَیْکَ یا أَبَا الْقاسِمِ مُحَمَّدَ بْنَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبی طالِبٍ، اَلنَّبَإِ الْعَظیمِ، اَلصِّراطِ الْمُسْتَقیمِ، وَ عِصْمَهِ اللّاجینَ. بِاُمِّکَ سَیِّدَهِ نِسآءِ الْعالَمینَ، وَبِابآئِکَ الطَّاهِرینَ، وَبِاُمَّهاتِکَ الطَّاهِراتِ، بِیاسینَ وَالْقُرْانِ الْحَکیمِ ، وَالْجَبَرُوتِ الْعَظیمِ، وَحَقیقَهِ الْإیمانِ، وَنُورِ النُّورِ، وَکِتابٍ مَسْطُورٍ، أَنْ تَکُونَ سَفیري إِلَی اللَّهِ تَعالی فِی الْحاجَهِ لِفُلانٍ، أَوْ هَلاكِ فُلانِ بْنِ فُلانٍ .

به نام خداوند بخشنده مهربان

به تو توسّل جسته ام اي ابو القاسم؛ اي محمّد فرزند حسن فرزند علی فرزند محمّد فرزند علی فرزند موسی فرزند جعفر فرزند محمّد فرزند علی فرزند حسین فرزند علیّ بن ابی طالب؛ که خبر بزرگ، و راه راست، و پناهِ پناه آورندگان است؛ به تو توسّل می جویم به واسطه مادرت سرور زنان جهانیان؛ و نیز به واسطه پدران پاك، و مادران طاهره و پاکت؛ به واسطه یاسین و قرآن حکیم، و بزرگی جبروت الهی و حقیقت ایمان، و روشنی بخش نورها، و کتاب نگاشته شده، از تو درخواست می کنم و متوسّل می شوم؛ تا به عنوان سفیر و فرستاده من به سوي خداي تعالی در مورد برآوردن حاجت یا هلاك کردن و نابودي دشمنم یعنی فلانی فرزند فلانی

این درخواست را انجام بده سپس این نامه را با خاك پاك ، گل اندود کرده ، و آن را در آب جاري یا چاه آب می افکنی و در این هنگام می‏گویی:

یا عثمان بن سعید و یا محمّد بن عثمان ، أَوْصِلا قِصَّتی إِلی صاحِبِ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ .

اي عثمان بن سعید و ای محمّد بن عثمان ؛ از شما دو نفر درخواست می کنم که این جریان و داستان کار مرا به حضرت صاحب الزمان – که دورد خدا بر او نثار باد – برسانید .