تلاش دشمنان ستمگر برای جلوگیری از تولد حضرت موسی و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه

گاهی وقت ها موقعیت انسان به گونه ای است که اسم و عنوانش برای حکومت های ظالم و ستمگر، خطرناک محسوب می شود؛  هرچند هنوز متولد نشده باشد. در چنین شرایطی، جلوگیری از تولد او یا نابود سازی وی، سرلوحه برنامه های دستگاه  ظالم قرار خواهد گرفت. این امر در مورد حضرت موسی و امام عصر علیه السلام رخ داد؛ زیرا در زمان تولد حضرت موسی علیه السلام پسر و عبرانی بودن نوزادان و در زمان تولد حضرت حجت علیه السلام از منظر حاکمیت ، مهدی موعود بودن  جرم محسوب می شد؛ در نتیجه فرعون ستمگربرای جلوکیری از تولد موسی علیه السلام و خلفای ستمگر بنی عباس برای ممانعت از ولادت حضرت مهدی علیه السلام دست به کار شدند و تمهیدات ویژه ای تدارک دیدند.

فرعون قبل از تولد حضرت موسی بر سرزمین مصر حاکم بود و این حاکمیت تا هنگام ظهور حضرت موسی علیه السلام ادامه داشت. وقتی فرعون مطلع شد که نابودی حکومتش به دست نوزادی از بنی اسرائیل خواهد بود؛ دستور داد تمام نوزادهای پسری که در بنی اسرائیل متولد می شوند ، کشته شوند تا بدین ترتیب ، مانع تولد حضرت موسی علیه السلام گردند!

قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ  إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ» فرعون در سرزمین مصر سربرافراشت و مردم آن را طبقه طبقه ساخت. طبقه ای از آنان را زبون می داشت، پسرانشان را سر می برید و زنانشان را برای بهره کشی زنده بر جای می گذاشت که وی از فسادکاران بود.  [۱] همان طور که از آیه برمی آید، کشتن نوزادهای بنی اسرائیل، جزئی از برنامه های حکومتی فرعون بود تا بدین وسیله به هدف خود، یعنی ممانعت از تولد حضرت موسی علیه السلام نائل آید؛ اما تقدیر الهی برخلاف خواسته فرعونیان رقم خورده بود.

از جمله نکاتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به مسلمان ها در مورد امام عصر علیه السلام فرموده بودند، این بود که حکومت ستمگران به دست آن حضرت نابود خواهد شد. این بشارت ها چنان در میان مسلمانها قطعی بود که نسل به نسل این مطالب را بین خود مطرح می کردند و حتی به خاطر جایگاه عمیق اندیشه مهدویت در میان مسلمانان گروهی با اهداف سیاسی، از این باورها سوء استفاده می کردند. به دنبال این اقدامات، دشمنان مهدویت به برخی تمهیدات دست زدند که اوج آن، تلاش هایی بود که در جهت جلوگیری ازتولد حضرت حجت علیه السلام صورت گرفت. برای نشان دادن میزان کوشش آن ها در این جهت به حدیثی از امام صادق علیه السلام اشاره می کنیم : «خدای تعالی در قائم ما سه خصلت جاری ساخته که آن خصلت ها نیزدر سه نفر از پیامبران جاری بوده است: تولدش را چون تولد موسی و غیبتش را مانند غیبت عیسی و تاخیر کردنش را مانند تاخیر کردن نوح مقدر کرده است و بعد از آن ، عمر عبد صالح، یعنی خضر علیه السلام را بر عمر او قرار داده است.

اما تولد موسی علیه السلام چون فرعون آگاهی یافت که زوال پادشاهی او به دست موسی است دستور داد، کاهنان را حاضر کنند. آنها فرعون را از نسب موسی آگاه کردند و گفتند: وی از بنی اسرائیل است لذا فرعون به کارگزاران خود دستور داد شکم زنان باردار بنی اسرائیل را پاره کنند! بدین طریق بیست و چند هزار نوزاد را کشت! اما کشتن موسی علیه السلام را نتوانست؛ زیرا او در حفظ و حمایت خدای تعالی بود..بنی امیه و و بنی عباس این چنین بودند؛ وقتی آگاه شدند که زوال پادشاهی آنها به دست قائم ماست؛ با ما به دشمنی برخاستند ودر قتل آل رسول صلی الله علیه و آله و نابودی نسل او شمشیر کشیدند، به طمع آنکه بر قتل قائم دسترسی پیدا کنند؛ اما خدای تعالی امر خود را بریکی از ظلمه آشکار نمی سازد؛ و نور خود را کامل می کند؛ گرچه مشرکان را ناخوش آید.[۲]

بنی امیه و بنی عباس، مانند فرعون، به دنبال جلوگیری از تولد امام عصر علیه السلام بودند و جهت رسیدن به این هدف شوم خود به جنایت های فراوانی دست زدند؛ ولی آنها مانند فرعونیان در جلوگیری از تولد کسی که حکومت آنها را نابود می سازد؛ درماندند.

منبع: دو گوهر آسمانی، نوشته عباس حیدری

[۱]. سوره قصص، آیه ۴

[۲]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۳۳، باب ۳۳،ح۵۱