احساس آرامش در سایه امام

خدای متعال, نظام آفرینش را به گونه ای قرار داده است که سکون و آرامش آن به برکت امام(علیه السلام) باشد. به عبارت دیگر و به تصریح روایات، ائمه(علیهم السلام) ارکان زمین هستند که باعث قوام و استواری آن می شود .

امام باقر (علیه السلام) می فرمایند:

خدا ایشان را ارکان زمین قرار داده است، تا اینکه اهل آن را از تزلزل و اضطراب ایمنی دهد.

لذا یکی از ثمرات و فواید مهمّی که بر وجود امام در میان بندگان خدا مترتّب است، این است که وجود شخصیّتی بزرگ و ملکوتی و معصوم که آگاه از حال مردم است، در میان افرادی که اعتقاد به امامت و رهبری وی دارند و او را از هر کس دیگر نسبت به خود مهربان تر و دلسوزتر می دانند، موجب دلگرمی و قوّت روحی برای آنها است، و هر نوع یأس و نومیدی را از ایشان دور می کند و آنان را به آینده ای روشن و ارزشمند امیدوار می سازد؛ امیدی که در انتظار دمیدن صبح دولت کریمه و عدالت گستر وی لحظه شماری می کنند و توفیق درک حضور حضرتش را از خداوند متعال درخواست می نمایند.

به عبارت دیگر، وجود امام، نقطه اتّکایی است برای بندگان خدا که در هنگام مواجه شدن با حوادث هولناک، به وی پناه برند و به عنوان پناهگاهی چاره ساز و آرام بخش از وجود امام منتفع گردند و به تلاش وکوشش خویش در راستای نیل به اهداف الهی و اسلامی ادامه دهند.

از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل شده است که فرمودند:

“کنّا إذا احمرّ البأس اتّقینا برسول اللَّه، فلم یکن أحدٌ منّا أقرب إلی العدوّ منه”

(ما در هنگام شداید و سختی های جنگ و محاربه با دشمنان خدا، به پیامبر پناه می بردیم. آن حضرت از همه ما به دشمن نزدیک تر بود)[۱]

نعمت هایی از قبیل سلامتی, امنیت و همچنین سکون زمین و … عموماً مورد غفلت ما هستند و در شرایط بحرانی مانند بیماری جنگ و زلزله به اهمیت واقعی آنها پی می بریم .

امام صادق(علیه السلام) وضعیت زمین را بدون حجّت خدا، چنین تعریف می نمایند: اگر زمین بدون امام بماند فرو می ریزد.

پس شایسته است که متوجه باشیم که اگر زمین مانند گهواره در زیر پای ماست به برکت وجود مقدس بقیّه الله الاعظم(علیه السلام) می باشد.

کلمات کلیدی: آرامش، آرامش با امام، پناه امام، یاس و ناامیدی، دولت کریمه، برکت امام

 منبع:

برگرفته از کتابهای: جلوه های پنهانی امام عصر علیه السلام؛ تالیف: حسین علی پور/ شماره ۹۰ ماهنامه موعود- مرداد ۱۳۸۷

 [۱]. نهج البلاغه، جمله نهم از کلمات غریبه