نصّ خداى تعالى بر قائم علیه السلام و اينكه او دوازدهمين امام است

جابر بن يزيد جعفىّ گويد از جابر بن عبد اللَّه انصارى شنيدم كه می گفت:

وقتى كه خداى تعالى بر پيامبرش حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) اين آيه را فرو فرستاد كه: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ؛ ای کسانی که ایمان آوردید از خداوند و پيامبر و اولى الامرتان اطاعت كنيد‏»

گفتم: يا رسول اللَّه! خدا و رسولش را شناخته ‏ايم، پس اولو الأمرى كه خداوند طاعت آنها را مقرون به طاعت خود كرده چه كسانى هستند؟

فرمود: اى جابر آنها جانشينان من و ائمّه مسلمين پس از من هستند؛ اوّل ايشان عليّ بن أبى طالب است و بعد از او حسن و حسين سپس  عليّ بن الحسين و محمّد بن عليّ- كه در تورات به باقر معروف است و تو اى جابر او را مى‏ بينى و آنگاه كه او را ديدار كردى سلام مرا به او برسان- و پس از او جعفر بن محمّد صادق و موسى بن جعفر و عليّ بن موسى و محمّد بن عليّ و عليّ بن محمّد و حسن بن عليّ و پس از او هم نام و هم كنيه من حجّة اللَّه در زمينش و بقيّة اللَّه در بين عبادش، فرزند حسن بن عليّ ائمّه مسلمين خواهند بود، او كسى است كه خداى تعالى مشرق و مغرب زمين را به دست او بگشايد، او كسى است كه از شيعيان و اوليائش غايب شود؛ غيبتى كه بر عقيده به امامت او باقى نماند مگر كسى كه خداوند قلبش را به ايمان امتحان كرده است.

جابر گويد: گفتم: يا رسول اللَّه! آيا در غيبت او براى شيعيانش انتفاعى هست؟

فرمود: آرى، قسم به خدايى كه مرا به نبوّت مبعوث فرمود: از نور او استفاده مى‏ كنند و به ولايت او در دوران غيبتش منتفع می شوند؛ مانند انتفاع مردم از خورشيدى كه در پس ابر است. ای جابر این مطلبی است که از اسرار الهی است پس برای همه نقل نکن مگر برای کسانی که به آنان اعتماد داری. 

کلمات کلیدی: نص خدا بر امام زمان- آیه اولی‌الامر- غیبت امام- احادیث مهدوی- آفتاب پشت ابر- اولی الامر

منبع : برگرفته از كمال الدين، ترجمه پهلوان، ج‏۱، ص۴۷۵