شرایط رسیدن به ایمان کامل
و هر کس دوست دارد خدا ایمانش را کامل گرداند تا اینکه مومن حقیقیِ حقیقی گردد پس باید تقوای خدا را با همان شرایطی که خدا برای مومنان قرار داد کرده، در پیش گیرد زیرا به همراه ولایت خودش و ولایت رسولش صلی الله علیه و آله و سلم و ولایت امامان مومنین علیهم السلام بر پا کردن نماز و پرداخت زکات و دادن وام بدون سود در راه خدا و دوری از کارهای زشت – چه در عیان باشد و چه در نهان- را بر آنها شرط کرده است و چیزی از محرمات خدا نیست مگر این که تفسیر شده و در عموم گفتار خدا که فرمود: «از فواحش عیان و نهان اجتناب کنید» آمده است پس هر کس میان خود و خدا به درگاه الهی مخلصانه، دین داری کند و به خود اجازه ندهد دستوری از این دستورات1 را ترک کند چنین کسی نزد خداوند در زمره ی حزب پیروز او خواهد بود و از مومنان حقیقی به شمار رود.
ایمان کامل در پرتو حبّ به امامان معصوم علیهم السلام
همان طور که در فراز سی ام این نامه متذکر شدیم، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلم در خصوص شرایط حصول ایمان کامل، چنین فرمودند:
... آگاه باشید هر کس با محبّت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا برود مومن و با ایمان کامل از دنیا رفته است ...2
همچنین یحیی بن زکریای انصاری نقل می کند که حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس دوست دارد ایمان کامل داشته باشد بگوید: نظر من در همه چیزها، نظر آل محمّد است، در آنچه نهان و در آنچه عیان فرموده اند و درآنچه آگاه شده ام و در آنچه خبر ندارم.3
و در روایتی دیگر، پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله و سلم خطاب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام چنین فرمودند: ای ابوالحسن! نمونه تو در امت من به مانند سوره «قُل هُوَ اللهُ اَحَد» است که هر کس آن را یک بار بخواند یک سوم قرآن را خوانده و هر کس آن را دو بار بخواند دوسوم قرآن را و هر کس سه بار بخواند یک ختم قرآن را خوانده است، پس هر کس تو را به زبانش دوست دارد یک سوم ایمان را دارد و هر کس به زبان و دلش دوستت دارد دو ثلث ایمان را دارد و هر کس با زبان و دلِ خود دوستت دارد و با دست هم تو را یاری دهد، ایمان کامل دارد. ای علی! سوگند به آنکه مرا به حق فرستاده، اگر همه مردم زمین دوستت داشته باشد چنان که همه اهل آسمان [دوستت دارند] خدا کسی را به دوزخ عذاب نکند و من هر روز سه بار سوره « قُل هُوَ اللهُ اَحَد » را می خوانم...4
همچنین از حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام منقول است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی ضمن بر شمردن فواید دوست داستن امامان معصوم علیهم السلام امر به حب و دوستی نسبت به یکایک آن بزرگواران علیهم السلام فرموده و در پایان می فرمایند:
... وهر که مایل است خدا را با ایمان کامل و اسلام نیکو ملاقات کند، باید حجت ابن الحسن امام منتطر علیه السلام را دوست بدارد....5.
ایمان کامل
بدون شک ایمان کامل، عبارت از اطاعت تامّ خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین علیهم السلام است و هر مقدار که دوستی ایشان در دل بیشتر ظاهر شود، آثار اطاعت و انقیاد، ظاهرتر و نمایانتر می شود و به میزان تقصیر و کوتاهی در اطاعت خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه طاهرین علیهم السلام ، در ایمان نقص و قصور راه مییابد.6
پی نوشت:
1- منظور شروطی می باشد که خداوند شرط فرموده است.
2- سید بن طاووس، اَلطَّرائِفُ فُی مَعرِفَهِ مَذَاهِب الطَّوائِف، جلد 1، صفحات 159 تا 160، بخش «فِیما أَمرالنَبی صلی الله علیه و آله و سلم مِن مَحَبه اهل بیته علیهم السلام »، حدیث 248، به نقل از تفسیر کشاف، زمخشری، جلد3، صفحه 467 و بحارالانوار، جلد 23، صفحه 233.
3- شیخ حُرّ عاملی، الایقاظ مِنَ الهَجعَه بالبُرهانِ عَلَی الرَّجعَه،صفحه 7،قسمت الاولی فی وجوب التسلیم لما ورد عنهم علیه مالسلام.
4- آداب و سنن( ترجمه جلد 73 بحار الانوار، علامه مجلسی، باب سی و نهم، فضیلت طهارت هنگام خوابیدن، صفحه 115.
5- بخش امامت (ترجمه جلد 23 تا 27 بحارالانوار، علامه مجلسی )، ترجمه موسی خسروی، جلد 5، بخش چهارم، ثواب دوست داشتن و یاری ولایت ائمه که امان از آتش جهنم است، صفحه 87.
6- سید علاءالدین محمد گلستانه اصفهانی، منهج الیقین، صفحه 432، با اندکی تغییر.