شباهت های امام زمان به حضرت آدم

انبیا و اولیای الهی در طول حیات بشری برای هدایت انسان ها آمده اند و در این راه نیز سختی های بی شماری را تحمل کرده اند. حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، تنها بازمانده از انبیا و اولیا علیهم السلام است و هر آنچه آن بزرگواران از علم و قدرت و معجزه دارا بوده اند و هر آنچه در اختیار آنان بوده، همگی در حال حاضر در اختیار آن حضرت می باشد. تمام صفات انبیا و مکارم ائمه علیه السلام در وجود امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جمع است و از آن حضرت بروز می کند. بر این اساس، شباهت هایی بین آن حضرت و پیامبران و اولیا الهی  است.

 خداوند، آدم را خلیفة خود در تمام زمین قرار داد و او را وارث آن ساخت و در قرآن چنین فرمود: « وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً[۱]» من در زمین خلیفه ای قرار می دهم.

و خداوند حضرت حجت علیه السلام را نیز وارث زمین خواهد ساخت و خلیفة خود در زمین خواهد فرمود، چنانکه از حضرت ابی عبدالله صادق علیه السلام روایت است که در تفسیر آیة: « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ و َعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا… »[۲]

خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند وعده داد که در روی زمین جانشین دیگرانشان کند.

چنین فرمود: او، قائم و اصحابش می باشند و هنگام ظهورش در مکه، در حالی که دست به صورت می کشد، می گوید: « وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشَاءُ  فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ[۳]»؛ سپاس خدای را که به وعدة خود وفا کرد و زمین را به ارث ما درآورد.

و در حدیث مفضّل آمده که : خروج می کند در حالی که ابری بالای سرش سایه افکنده و در آن منادی ندا می کند : این مهدی خلیفه خدا است از او پیروی کنید .

از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: آدم علیه السلام آنقدر بر فراق بهشت گریست تا اینکه (اشک) از دو گونه اش مانند آبراه هایی جاری شد[۴].

حضرت قائم علیه السلام نیز، مانند آدم، گریه بسیار دارد[۵]. چنانکه در زیارت ناحیه از آن حضرت است که خطاب به جدش، حسین علیه السلام می گوید: شب و روز برایت ندبه می‌کنم و به جای اشک بر تو خون می‌گریم.

و امّا قائم عجّل اللَّه فرجه؛ خداوند آنچه به آدم آموخت به او نیز آموخته و اضافه بر آن هم مطالب دیگری آموخته است، چه اینکه آدم بیست و پنج حرف از اسم اعظم را آموخته بود – چنانکه در حدیث آمده – و پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله هفتاد و دو حرف از آن را آموخت، و تمام اموری که خداوند متعال به پیامبرش داده، به اوصیای آن حضرت نیز داده شده تا به مولای ما حضرت قائم عجّل اللَّه فرجه .

و در خبر صحیحی ثقه الاسلام کلینی از حضرت امام صادق علیه السلام مروی است که فرمود: آن علمی که بر آدم علیه السلام نازل شد دیگر برداشته نشد، و هیچ عالمی نمرده مگر اینکه علمش را به ارث گذاشته است؛ زمین بدون عالِم باقی نمی ماند[۶].

آدم علیه السلام زمین را با عبادت خدا زنده کرد، پس از آنکه جنّیان با کفر و طغیانشان آن را میرانده بودند.

قائم علیه السلام نیز زمین را با دین خدا و عبادت و عدالت و برپایی حدودش زنده خواهد کرد، بعد از مردن آن به کفر و معصیت اهل زمین.

در بحار از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام درباره آیه : « یُحْیی الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها [۷]»؛ زمین را پس از مرگ آن زنده می سازد. آمده که فرمود: خداوند عزّ و جل به وسیله قائم علیه السلام زمین را بعد از مرگش زنده گرداند و منظور از مرگ آن، کفر اهل آن می باشد که کافر در حقیقت مرده است.[۸]

برگرفته از کتاب مکیال المکارم ج ۱

کلمات کلیدی:  حضرت آدم، مثل انبیاء،  علم انبیاء، شباهت امام زمان به آدم

پی نوشت

[۱] . بقره، ۳۰

[۲] . نور، ۵۵

[۳] . زمر، ۷۴

[۴] . بحار الانوار،ج ۱۱، ص۲۰۴

[۵] . بحار الانوار، ج۱۰۱،ص۳۲۰

[۶] . اصول کافی، ج ۲، ص ۱۸۸

[۷] . حدید، ۱۷

[۸] . کمال الدین،ج٢،ب٥٨،ح٤