شبهه رفراندوم در مورد حجاب

شبهه: چرا برای حجاب رفراندوم برگزار نمی شود تا مسئله به صورت مسالمت آمیز و یک بار برای همیشه حل گردد؟

 

پاسخ:

 

۱) اصولاً مسائل و احکام دینی ، قابل همه پرسی نیستند، در دین اسلام قانون گذار مشخص است و فقط او می تواند قانون گذاری کرده یا قوانین قبلی را فسخ و قانون جدیدی را جایگزین نماید چون اوست. درآیۀ ۱۵ سورۀ یونس به این مسئله کاملاً اشاره شده است که هیچ کس به غیر از خداوند حق قانون گذاری و برگزاری رفراندوم در مورد احکام دینی را ندارد.

 

“وَ اِذا تُتلی عَلِهِم ایاتُنا بَیِّناتٍ قالَ الَّذِینَ لایَرجُونَ لِقاءَنَا ائتِ بِقُرانٍ غَیرِ هذا اَو بَدِّلهُ قُل مایَکُونَ لی اَن اُبَدِّلهُ مِن تَلقاءِ نَفسی اِن اَتَّبِعُ اِلّا ما یُوحی اِلَیَّ اِنّی اَخافُ اِن عَصَیتُ رَبِّ عَذابَ یَومٍ عَظیمٍ؛(۱۵ یونس)(و هنگامی که آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، کسانی که دیدار (قیامت) ما (و محاسبه شدن اعمالشان) را امید ندارند، می گویند: قرآنی غیر این بیاور یا آن را (به آیاتی دیگر که خوش آیند طبع ما باشد) تغییر ده! بگو: مرا نرسد که آن را از نزد خود تغییر دهم؛ جز آنچه را به من وحی می شود، پیروی نمی کنم؛ من اگر پروردگارم را نافرمانی کنم، از عذاب روزی بزرگ می ترسم.)

 

این آیه بیانگر این است که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز مردم خواستار رفراندوم بوده اند از این جهت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به ایشان فرمودند که من فقط تابع آنچه بر من وحی می شود هستم و اختیار تغییر یا صدور احکام را ندارم مگر آنکه خداوند حکمی را بر من واگذار کرده باشد. (پس اگر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اجازه دخالت در احکام دینی را بدون اجازه خدا نداشته اند، تکلیف مردم عادی مشخص است)

 

۲) رفراندوم برای مطلبی گذاشته می شود که قانون قطعی در مورد آن مطلب، وجود نداشته باشد، در صورتی که حکم پوشش در قرآن و روایات، کاملاً معلوم و مشخص است.

 

آیه ۳۰ و ۳۱ سورۀ نور و آیات ۵۹ تا ۶۱ نور به برخی از احکام حجاب پرداخته است.

 

۳۰ نور: قُل لِلمُؤمِنینُ یغضُّوا مِن أبصارِهِم وَ یَحفَظُوا فُرُوجَهُم…؛ به مردان مؤمن بگو چشمان خود را (از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران) فروبندند و شرمگاه خود را حفظ کنند …

 

۳۱ نور: قُل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن أبصارِهِنَّ وَ یَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَلایُبدِینَ زِینَتَهُنَّ اِلّا ما ظَهَرَ مِنها وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ…؛ به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند و شرمگاه خود را حفظ کنند و زینت خود را (مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند) مگر مقداری که پیداست، آشکار نکنند و (برای پوشاندن گردن و سینه) مقنعه های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند …

 

۵۹ احزاب: یا اَیُّهَا النَّبّی قُل لِأَزواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِالمُؤمِنِنَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدنی أن یُعرَفنَ فَلایُؤذَینَ وَ کانَ اللهُ غَفُوراً رَحِیماً؛ ای پیامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانی که مؤمن هستند بگو: چادرهایشان را بر خود فرو پوشند (تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد)، این (پوشش) به اینکه (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند نزدیک تر است و در نتیجه (از سوی اهل فسق و فجور) مورد آزار قرار نخواهند گرفت و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.

 

پس اگر فردی مسلمان است، باید حکم خدا در این آیات و آیات دیگری که مربوط به حجاب است را رعایت کند و اگر مسلمان نیست چون این حکم به صورت حکم حکومتی است (با دقت به خطاب قرآن به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که با لفظ «قُل» آمده، معلوم می شود که این حکم، حکم حکومتی است)، موظف است به این حکم عمل نماید.

 

۳) مسئلۀ حجاب با رفراندوم حل نمی شود چون:

 

الف) مسئله حجاب با رفراندوم مشخص نمی شود، چون معلوم نیست با این کار قرار است چه قسمت از پوشش و تا چه اندازه ای را به رفراندوم بگذاریم؟

 

ب) اگر در مورد بخشی از حجاب رفراندوم برگزار شود در مورد سایر بخش ها نیز این درخواست وجود دارد و مشخص است که نهایتی برای این درخواستها تا به برهنگی کامل وجود نخواهد داشت و در نهایت هم همیشه عده ای خواهند بود که از قانون حجاب ناراضی خواهند بود به علاوه که نظر مردم در زمانهای مختلف تغییر می کند پس یکی از کارهای جاریه حکومت رفراندوم برگزار کردن دائمی برای نظر سنجی در مورد حجاب خواهد بود!

 

ج) ضمانت اجرایی ندارد و خود کسانی که محدوده را مشخص کرده اند باز هم به آن عمل نمی کنند  و طالب آزادی بیشتری نسبت به قانون تصویب شده هستند.

تلگرام
واتساپ
ایکس
لینکدین
ایمیل
پرینت
خانهمقالاتتماس با ماحمایت