این قنوت را مرحوم سیّد بن طاووس در" مهج الدعوات" و مرحوم کفعمی در" البلد الأمین" از امام باقر علیه السلام نقل کرده اند :
یا مَنْ یَعْلَمُ هَواجِسَ السَّرآئِرِ ، وَمَکامِنَ الضَّمآئِرِ وَ حَقآئِقَ الْخَواطِرِ، یا مَنْ هُوَ لِکُلِّ غَیْبٍ حاضِرٌ، وَلِکُلِّ مَنْسِیٍّ ذاکِرٌ، وَعَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قادِرٌ ، وَإِلَی الْکُلِّ ناظِرٌ ، بَعُدَ الْمَهَلُ ، وَقَرُبَ الْأَجَلُ وَضَعُفَ الْعَمَلُ ، وَأَرابَ الْأَمَلُ ، وَ انَ الْمُنْتَقَلُ . وَأَنْتَ یا اَللَّهُ الْآخِرُ کَما أَنْتَ الْأَوَّلُ ، مُبیدُ ما أَنْشَأْتَ ، وَ مُصَيِّرُهُمْ إِلَی الْبِلی وَمُقَلِّدُهُمْ أَعْمالَهُمْ ، وَمُحَمِّلُها ظُهُورَهُمْ إِلی وَقْتِ نُشُورِهِمْ مِنْ بَعْثَهِ قُبُورِهِمْ عِنْدَ نَفْخَهِ الصُّورِ ، وَانْشِقاقِ السَّمآءِ بِالنُّورِ وَ الْخُرُوجِ بِالْمَنْشَرِ إِلی ساحَهِ الْمَحْشَرِ لاتَرْتَدُّ إِلَیْهِمْ أَبْصارُهُمْ وَأَفْئِدَتُهُمْ هَوآءٌ . مُتَراطِمینَ فی غُمَّهٍ مِمَّا أَسْلَفُوا ، وَمُطالَبینَ بِمَا احْتَقَبُوا ، وَمُحاسَبینَ هُناكَ عَلی مَا ارْتَکَبُوا ، اَلصَّحآئِفُ فِی الْأَعْناقِ مَنْشُورَهٌ ، وَالْأَوْزارُ عَلَی الظُّهُورِ مَأْزُورَهٌ ، لَا انْفِکاكَ وَلا مَناصَ وَلا مَحیصَ عَنِ الْقِصاصِ قَدْ أَفْحَمَتْهُمْ الْحُجَّهُ وَحَلُّوا فی حَیْرَهِ الْمَحَجَّهِ وَهَمْسِ الضَّجَّهِ ، مَعْدُولٌ بِهِمْ عَنِ الْمَحَجَّهِ إِلّا مَنْ سَبَقَتْ لَهُ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنی ، فَنَجا مِنْ هَوْلِ الْمَشْهَدِ وَعَظیمِ الْمَوْرِدِ ، وَلَمْ یَکُنْ مِمَّنْ فِی الدُّنْیا تَمَرَّدَ ، وَلا عَلی أَوْلِیآءِ اللَّهِ تَعَنَّدَ ، وَلَهُمُ اسْتَبْعَدَ ، وَعَنْهُمْ بِحُقُوقِهِمْ تَفَرَّدَ أَللَّهُمَّ فَإِنَّ الْقُلُوبَ قَدْ بَلَغَتِ الْحَناجِرَ، وَالنُّفُوسَ قَدْ عَلَتِ التَّراقِیَ، وَالْأَعْمارَ قَدْ نَفِدَتْ بِالْإِنْتِظارِ ، لا عَنْ نَقْضِ اسْتِبْصارٍ و لا عَنْ و عُمرها اتِّهامِ مِقْدارٍ ، وَلکِنْ لِما تُعانی مِنْ رُکُوبِ مَعاصیکَ ، وَالْخِلافِ عَلَیْکَ فی أَوامِرِكَ وَنَواهیکَ ، وَالتَّلَعُّبِ بِأَوْلِیآئِکَ وَمُظاهَرَهِ أَعْدآئِکَ. أَللَّهُمَّ فَقَرِّبْ ما قَدْ قَرُبَ، وَأَوْرِدْ ما قَدْ دَنی، وَحَقِّقْ ظُنُونَ الْمُوقِنینَ ، وَبَلِّغِ الْمُؤْمِنینَ تَأْمیلَهُمْ ، مِنْ إِقامَهِ حَقِّکَ وَنَصیرِ دینِکَ ، وَإِظْهارِ حُجَّتِکَ ، وَالْإِنْتِقامِ مِنْ أَعْدآءِكَ
اي کسی که نسبت به خطورات نهان، و آنچه در اندرون و باطنها مخفی شده است، و حقیقت و واقعیّت آنچه در خاطر افراد است؛ آگاه هستی. اي کسی که براي هر پنهانی، حضور داري؛ هر فراموش شده اي را به یاد داري؛ بر هر چیزي توانایی و بر همه نظارت و سرپرستی می کنی؛ زمانِ پیشی جویی در خیر و نیکی دور گشت، و مرگ نزدیک گردید و عمل ها ضعیف و ناتوان شده اند، و آرزوها به ناامیدي کشیده شده اند، و زمان انتقال به جهان دیگر فرا رسید.
تو، اي خدا؛ همان گونه که آغاز هستی، پایان نیز تو هستی؛ هر چه را که ایجاد کرده اي خودت نیز نابود می سازي، و به فرسوده شدن و پوسیدن می کشانی، و اعمال و رفتارشان را هم چون قلاده اي بر گردنشان می آویزي، و برپشتشان بار میکنی؛ تا آنگاه که با دمیدن در صور اسرافیل از قبرها برانگیخته و پراکنده شوند؛ همان زمان که آسمان، به سبب نور روشنی شکافته می شود و پس از اعلام گردهمایی از قبر به میدان محشر می آیند؛ چشمانشان به سويشان نمی گردد و دلهايشان هواست. پیوسته در اندوه و غم رفتارهاي ناشایست گذشته خود غرقاند، و به خاطر تباهی هاي گذشته شان مورد بازخواست قرار می گیرند، و در این جاست که بر آنچه مرتکب شده اند مورد حساب قرار می گیرند .
نامه ی عملها به گردنها آویخته شده، و بارهاي سنگین بر پشت هر کس نهاده شده، و هیچ جدایی و رهایی و گریزي از قصاص وجود ندارد . حجّت و دلیل روشن الهی، همهی آنها را ساکت و لال کرده است و ضجّه کنان گرفتار حیرت و سردرگمی در برابر دلیل هاي خداوند شده اند.
آنها را از راه برگردانند؛ مگر کسی که از پیش تر (دنیا)، مورد لطف و نیکی خداوند قرار گرفته باشد؛ چنین شخصی، از هراس و ترس چنین محلّی که بسیار مهمّ و جایگاه حضور است، نجات مییابد. او در دنیا از کسانی نبود که سرپیچی کرده اند و بر اولیاي الهی عناد ورزیدند، و از آنان دوري کردند، و حقّشان را مخصوص خودشان دانستند بار الها؛ واقعیّت آن است که قلبها به حنجره ها رسیدهاست؛ روانها به گلوگاه بالا آمده با انتظار رو به پایان است؛ این نه از روي نقض کردن و برهم زدن بینش است و نه به خاطر درگیري با تقدیر؛ بلکه، به خاطر گناه هاي فراوان ، مخالفت با دستورات و نواهی تو، به بازي گرفتن اولیایت، و پشتیبانی کردن از دشمنانت می باشد .
خدایا؛ گرچه فرج و ظهور نزدیک است، ولی نزدیکترش ساز؛ و اگرچه به نزدیکی ما رسیده است، ولی آن را برسان؛ و گمان اهل یقین را محقّق ساز؛ مؤمنان را به آرزويشان که برپایی حقّ تو و یاري دین تو، و آشکار شدن حجّت تو و انتقام گرفتن از دشمنان توست برسان.