شباهت های امام زمان به حضرت ادریس

ادریس علیه السلام جدّ پدر نوح علیه السلام است که نامش اخنوع بوده، خداوند او را به جایگاه بلندی بالا برد.

گفته می شود به آسمان چهارم یا آسمان ششم بالا برده شد. و گروهی گفته اند ادریس بین آسمان چهارم و پنجم قبض روح شد.

قائم علیه السلام را هم روح القدس بر بال خود گرفت و به آسمان ها برد . در حدیثی که در کتاب کمال الدین از حضرت حکیمه نقل شده در باب میلاد حضرت قائم علیه السلام آمده است: پس امام حسن عسکری علیه السلام فرزندش را گرفت، در حالی که کبوترها بالای سرش پرواز می کردند، آنگاه امام به یکی از کبوترها بانگ زد که او را بردار و حفظ کن و هر چهل روز به ما برگردان. آن کبوتر او را برگرفت و به سوی آسمان پرواز کرد؛ بقیه کبوترها نیز پیروی کردند. آنگاه شنیدم که حضرت ابومحمد (امام عسکری علیه السلام ) می فرمود: تو را به کسی می سپارم که مادر موسی فرزندش را به او سپرد. نرجس گریه کرد. آن حضرت به او فرمود: آرام باش که شیر دادن جز از پستان های تو بر او حرام است و به زودی به تو باز خواهد گشت ، چنانکه موسی به مادرش بازگردانده شد، خدای عزّوجل می فرماید : « فَرَدَدْناهُ اِلی اُمِّهِ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُها وَ لا تَحْزَنَ» سرانجام ما او را به مادرش بازگرداندیم تا دیده اش روشنی یابد، و غمگین نشود.

حکیمه گوید : عرض کردم : این پرنده چیست ؟ فرمود : این روح القدس است که موکّل به امامان است . آنها را توفیق می دهد و به علم تربیت می کند.[۱]

ادریس علیه السّلام از قومش غایب شد هنگامی که می خواستند او را بکشند چنانکه در حدیثی از حضرت باقر علیه السّلام آمده است.

حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز همین طور، هنگامی که دشمنان می خواستند آن حضرت را بکشند، غایب شدند.

غیبت ادریس علیه السّلام به طول انجامید به حدّی که پیروانش به منتهای سختی و فشار و مشقّت واقع شدند. در بحار از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود: پیوسته وضع شما چنین خواهد بود تا اینکه در میان فتنه و جور، کسی متولد شود که مردم او را نشناسند، آن گاه زمین به حدّی از ظلم و ستم پر شود که هیچ کس نتواند الله بگوید [و نام حق ببرد] سپس خداوند عزوجل مردی از من و از عترت من برانگیزد که او زمین را پر از عدل سازد، همچنان که قبل از او آن را پر از ظلم و ستم کرده باشند[۲].

و از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت است که فرمود: البته زمین پر از ظلم و ستم (جور) می شود تا جایی که کسی – جز مخفیانه – الله نگوید: سپس خداوند قومی صالح را می آورد که آن را پر از قسط و عدل نمایند چنانکه از ظلم و جور پر شده است.

وقتی غیبت ادریس علیه السّلام به طول انجامید، مردم بر توبه اتفاق کردند و به سوی خدا بازگشتند خداوند متعال هم او را ظاهر ساخت و شدت و بدی را از آنان دور کرد.

حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز همین طور است که اگر مردم بر توبه اتفاق کنند و تصمیم قطعی بر یاری اش داشته باشند، خدای تعالی او را ظاهر خواهد ساخت.

هنگامي که ادريس ‏عليه السلام ظهور کرد، پادشاه ستمگر و مردم براي او تسليم شدند.

قائم – عجّل اللَّه فرجه الشريف – نيز چنين است هرگاه ظاهر شود، پادشاهان و امراي جبّار و مردم عالم به آن حضرت مي‏ گروند و سر فرود مي‏ آورند.

کلمات کلیدی: مثل انبیاء، ،شباهت امام زمان به حضرت ادریس، غیبت ادریس، غیبت امام زمان

منابع: برگرفته از کتاب شباهت های امام زمان به ائمه معصومین و انبیاء نوشته امیر علائی نژاد، مکیال المکارم مرحوم آیت الله سید محمد تقی اصفهانی

پی نوشت

[۱] . کمال الدین، ج۲، ص ۴۲۸

[۲] . بحار الانوار، ج۵۱، ص ۶۸