نماز استغاثه به امام زمان عجّل اللَّه تعالی فرجه

سیّد علیخان رحمه الله در ” الکلم الطیّب ” می‏گوید: این استغاثه به امام زمان ارواحنا فداه است، هر جا باشی دو رکعت نماز با حمد و سوره بجاي آور، آن‏گاه رو به قبله زیر آسمان بایست و بگو :

سَلامُ اللَّهِ الْکامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعآمُّ، وَ صَلَواتُهُ الدَّآئِمَهُ وَ بَرَکاتُهُ الْقآئِمَهُ التَّآمَّهُ ، عَلی حُجَّهِ اللَّهِ وَ وَلِیِّهِ فی أَرْضِهِ وَبِلادِهِ، وَخَلیفَتِهِ عَلی خَلْقِهِ وَ عِبادِهِ، وَ سُلالَهِ النُّبُوَّهِ، وَ بَقِیَّهِ الْعِتْرَهِ وَ الصَّفْوَهِ، صاحِبِ الزَّمانِ، وَ مُظْهِرِ الْإیمانِ، وَ مُلَقِّنِ أَحْکامِ الْقُرْانِ، وَ مُطَهِّرِ الْأَرْضِ، وَ ناشِرِ الْعَدْلِ فِی الطُّولِ وَ الْعَرْضِ، وَ الْحُجَّهِ الْقآئِمِ الْمَهْدِيِّ، اَلْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِیِّ، وَ ابْنِ الْأَئِمَّهِ الطَّاهِرینَ، اَلْوَصِیِّ بْنِ الْأَوْصِیآءِ الْمَرْضِیّینَ، اَلْهادِي الْمَعْصُومِ بْنِ الْأَئِمَّهِ الْهُداهِ الْمَعْصُومینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُعِزَّ الْمُؤْمِنینَ الْمُسْتَضْعَفینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مُذِلَّ الْکافِرینَ المُتَکَبِّرینَ الظَّالِمینَ. اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلايَ یا صاحِبَ الزَّمانِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَهَ الزَّهْرآءِ سَیِّدَهِ نِسآءِ الْعالَمینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ الْأَئِمَّهِ الْحُجَجِ الْمَعْصُومینَ وَ الْإِمامِ عَلَی الْخَلْقِ أَجْمَعینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلايَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَکَ فِی الْوِلایَهِ. أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمامُ الْمَهْدِيُّ قَوْلًا وَ فِعْلًا، وَ أَنْتَ الَّذي تَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا، بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، فَعَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَکَ، وَ سَهَّلَ مَخْرَجَکَ، وَ قَرَّبَ زَمانَکَ، وَ کَثَّرَ أَنْصارَكَ وَ أَعْوانَکَ، وَ أَنْجَزَ لَکَ ما وَعَدَكَ، فَهُوَ أَصْدَقُ الْقآئِلینَ ” وَنُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ. یا مَوْلايَ یا صاحِبَ الزَّمانِ، یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، حاجَتی کَذا وَ کَذا .

سلام کامل و تمام و شامل و عامّ خداوند، و درودهاي همیشگی و برکات پاینده و کامل خدا، بر حجّت خدا و ولیّ او بر روي زمین و شهرهاي او، و جانشین او بر آفریدگان او و بندگانش و بر نسل پاك نبوّت، و باقی‏مانده عترت و برگزیدگان، حضرت صاحب الزمان، و آشکار کننده ایمان، و آموزنده و تعلیم‏گر احکام قرآن، و پاك کننده زمین، و نشر دهنده عدل در طول و عرض (جهان)، و حجّت قائم مهديّ، امام منتظر پسندیده، و فرزند پیشوایان پاك، وصیّ که فرزند اوصیاء پسندیده است. راهنماي معصومی که فرزند امامان هدایت‏گر معصوم است. سلام بر تو اي عزّت بخش مؤمنانی که آن‏ها را ضعیف شمرده و به ناتوانی واداشته‏ اند، سلام بر تو اي خوار کننده کافران متکبّر ستمگر؛ سلام بر تو اي مولاي من، اي صاحب الزمان؛ سلام بر تو اي فرزند رسول خدا؛ سلام بر تو اي فرزند امیر مؤمنان؛ سلام بر تو اي فرزند فاطمه زهرا بانوي زنان جهانیان؛ سلام بر تو اي فرزند امامان که حجّت‏ هاي معصوم بودند و اي رهبر و پیشواي تمام خلایق؛ سلام بر تو اي مولاي من؛ سلام کسی که در ولایت براي تو اخلاص دارد (تنها ولایت و محبّت تو را دارد). شهادت می‏دهم که همانا تو پیشوای هدایت شده و هدایتگري از جهت گفتار و کردار؛ و تو همان کسی هستی که زمین را از عدل و داد پر خواهی کرد بعد از آن‏که از جور و ستم پر شده ‏باشد؛ پس خدا در ظهورت تعجیل کند، و خروجت را آسان و زمان ظهورت را نزدیک نماید، و یاران و یاوران تو را زیاد گرداند، و به آنچه به تو وعده داده‏ است وفا کند، که او راستگوترین سخنگویان است آنجا که می‏فرماید: می‏خواهیم بر اهل ایمانی که در زمین ضعیف شمرده‏ شده‏اند منّت گذاشته و ایشان را پیشوایان خلق و وارثان زمین قرار دهیم اي مولاي من اي صاحب الزمان، اي فرزند رسول خدا؛ حاجتم چنین و چنان است. و به جاي ” کذا و کذا” حاجت خود را ذکر نماید.

فَاشْفَعْ لی فی نَجاحِها، فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَیْکَ بِحاجَتی، لِعِلْمی أَنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ شَفاعَهً مَقْبُولَهً، وَ مَقاماً مَحْمُوداً، فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّکُمْ بِأَمْرِهِ، وَ ارْتَضاکُمْ لِسِرِّهِ، وَ بِالشَّأْنِ الَّذي لَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُ، سَلِ اللَّهَ تَعالی فی نُجْحِ طَلِبَتی، وَ إِجابَهِ دَعْوَتی، وَ کَشْفِ کُرْبَتی.

تو در مورد برآورده شدن آن براي من (در پیشگاه خدا) شفاعت کن، که من به شما براي رفع حاجتم روي آورده ‏ام؛ چون می‏دانم که شفاعت تو در پیشگاه خدا پذیرفته شده و براي شما مقام ستوده است؛ پس به حقّ آن کسی که شما را به امر خودش اختصاص داد و براي اسرار خود برگزید، و به آن شأن و مقامی که نزد خدا براي شما است و ارتباطی که میان شما و اوست از خدا بخواهید که خواسته‏ هایم را برآورده ساخته و دعایم را مستجاب گرداند، و اندوهم را برطرف سازد.

و هر چه دوست داري دعا کن و بخواه که ان شاء اللَّه برآورده می‏ شود.

علّامه شیخ محمود عراقی در کتاب ” دارالسلام” که در آن جریان کسانی ذکر شده‏ است که به ملاقات و عرض سلام خدمت امام زمان ارواحنا فداه شرفیاب شده اند – می‏فرماید : این عمل را خودم تجربه کرده و آثار عجیبی از آن مشاهده کرده ‏ام، بعضی از علما از یاد دادن آن به نااهلان خودداري می‏کردند و از کارهایی بود که در گرفتاري‏هاي بزرگ آن را تجربه کرده بودند. ایشان در” دارالسلام” می‏فرماید: به نظر می‏رسد سوره ” فتح” و “نصر” برای بعد از سوره حمد تعیین شده و فاضل معاصر آن‏ را معیّن فرموده است؛ و بعید نیست که انجام این عمل در نیمه شب معیّن شده ‏باشد؛ چون راوي در آن وقت مأمور به انجام شده‏ بود و اطلاقی در کلام نیست تا غیر آن وقت را هم شامل شود، لذا قدر متیقّن و آن وقت حتمی و یقینی همان نیمه شب است. فاضل معاصر از قول کفعمی رحمه الله قبل از نماز و زیارت، علاوه بر تعیین این دو سوره، غسل را نیز افزوده ‏است، هر چند در کتاب ” مصباح الزائر” سوره معین نشده ‏است. بنابراین، آن‏چه از فرمایشات این بزرگواران ظاهر می ‏شود این است که تعیین سوره‏ ها و تعیین وقت گرچه اقوي نیست ولی به احتیاط نزدیک‏تر می‏باشد و انجام دادن غسل شرط نشده گرچه آن هم مطابق با احتیاط است.