فال انبیا

شباهت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) به حضرت هود

نام هود علیه السّلام عابر است، و نوح علیه السّلام ظهورش را بشارت داد. 

از امام صادق علیه السّلام نقل شده [۱] که فرمود: هنگامی که وفات نوح نزدیک شد، پیروان خود را فرا خواند و گفت:  بدانید که پس از من غیبتی خواهد بود که طاغوتها ظاهر می شوند و البته خداوند عزّ وجلّ به وسیله قیام کننده ای از فرزندانم که هود نامیده می شود بر شما گشایشی می رساند. او هیبت و سکینه و وقار دارد، و در خلقت و اخلاق شبیه من است، و خداوند هنگام ظهور او دشمنان شما را به وسیله باد هلاک می کند. پس پیوسته منتظر و مراقب ظهور و قیام هود بودند، تا اینکه مدّت بر آنها طولانی شد و دل بیشترشان را قساوت گرفت. سپس خداوند متعال پیغمبرش هود را فرستاد بعد از اینکه آنها نومید شده بودند و بلا و گرفتاری وجودشان را پر کرده بود و دشمنان به وسیله باد بدون نفع هلاک شدند، بادی که خداوند متعال آن را در قرآن چنین توصیف کرده است: «ما تَذَرُ مِنْ شَیءٍ اَتَتْ عَلَیهِ اِلا جَعَلَتهُ کالرَمیم» [۲] بر هیچ چیزی نگذشت مگر آنکه آن را همچون استخوان خاک شده ساخت. آنگاه غیبت بر او واقع شد تا اینکه صالح علیه السّلام ظاهر گشت.

حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف را نیز با تمام خصوصیّات،  پدران بزرگوارش مژده داده اند و غیبت و ظهورش را بیان فرموده اند .

خداوند عز ّ وجلّ کافرین را به وسیله هود علیه السّلام هلاک کرد و باد عظیم را بر آنها فرستاد، چنانکه خداوند می فرماید: «اِذْ اَرْسَلْنَا عَلَیهِمُ الرِّیحَ الْعَقِیم مَا تَذَرُ مِنْ شَیءٍ اَتَتْ عَلَیهِ اِلا جَعَلَتهُ کالرَمیم» [۳]که بر آنان تندبادی بی باران فرستادیم که بر هیچ چیزی نگذشت مگر آنکه آن را همچون استخوان خاک شده ساخت.

حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز چنین است که خداوند متعال به وجود او جمعی از کافران را به وسیله باد سیاهی نابود می کند.

برگرفته از کتاب مکیال المکارم، ج۱

کلمات کلیدی: مثل انبیاء، حضرت هود، شباهت امام زمان به حضرت هود، غیبت، مژده ظهور

پی نوشت

[۱] کمال الدین، ج۱، ص۱۳۵

[۲] ذاریات، آیه ۴۲

[۳] ذاریات، آیات ۴۱و۴۲