شبهه:
اگر فقط شیعه بر حق است، پس دلیل توجه خداوند به دیگران و رفع مشکلات آنها چیست؟
پاسخ:
الف) نعمت دادن به مردم دلیل برتری آنها نزد خداوند نیست از دلایل اعطای نعمت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.(الكهف 7)
(ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﻨﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﻛﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻧﺪ)
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى(طه 131)
(ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﻨﺎﻑ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﻣﺪﻭﺯ، [ اینها ] ﺷﻜﻮﻓﻪ [ ﺑﻲ ﻣﻴﻮﻩ ] ﺩﻧﻴﺎﺳﺖ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﻴﻢ، ﻭ ﺭﺯﻕ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ)
يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ (بقره47)
(اى فرزندان اسرائيل، از نعمتهايم كه بر شما ارزانى داشتم، و [از] اينكه من شما را بر جهانيان برترى دادم، ياد كنيد)
مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (شوری20)
(کسی که زراعت آخرت را بخواهد، به کشت او برکت و افزایش میدهیم و بر محصولش میافزاییم؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد، کمی از آن به او میدهیم امّا در آخرت هیچ بهرهای ندارد!)
ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الْأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ(الحجر3 )
(بگذار آنها بخورند، و بهره گیرند، و آرزوها آنان را غافل سازد؛ ولی بزودی خواهند فهمید!)
وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى (النجم 39 )
(و اینکه برای انسان بهرهای جز سعی و کوشش او نیست)
ب) مهمترین فلسفه وجود مشکلات به تلاش و تکاپو واداشتن انسان و رشد او از این طریق است پس بهتر است به مشکلات به عنوان راهی برای رشد خود توجه کنیم چون هیچ کسی- چه مومن چه کافر- بدون تلاش و زحمت رشد نخواهد کرد.
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ (المدثر38 )
(هر کس در گرو اعمال خویش است)
ج) صِرف شیعه بودن، حقی را به گردن خدا- برای دادن هیچ نعمتی- ایجاد نخواهد کرد چه بسا امتحان شیعیان سخت تر هم باشد!
أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ * وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (عنکبوت2 و 3)
(آیا مردم گمان کرده اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می شوند و آنان مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟* در حالی که یقیناً کسانی را که پیش از آنان بودند، آزمایش کرده ایم و بی تردید خدا کسانی را که [در ادعای ایمان] راست گفته اند می شناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز می شناسد)
د) مردم عموما وجود نعمت را دلیل بر توجه خدا می دانند بنابراین اگر خدا به شیعیان یا حتی کفار هم نعمت بدهد مردم به همان طرف گرایش پیدا می کنند چون آن را دلیلی بر حقانیت صاحب نعمت می دانند. در حالی که خدا می خواهد مردم با عقل ایمان بیاورند نه به طمع مال و نعمت!
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى(طه131)
(و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادّی، که به گروههایی از آنان دادهایم، میفکن! اینها شکوفههای زندگی دنیاست؛ تا آنان را در آن بیازماییم؛ و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است!)
ه) خدا دنیا را محل امتحان قرارداده و نتیجه کامل عقاید هر کس در آخرت معلوم می شود
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (بقره281)
(و از روزی بپرهیزید که در آن روز، شما را به سوی خدا بازمیگردانند؛ سپس به هر کس، آنچه انجام داده، به طور کامل باز پس داده میشود، و به آنها ستم نخواهد شد.)