دعا برای فرج صاحب الزمان باعث دفع بلا ، وسعت روزی و آمرزش گناهان می شود

دفع بلا و وسعت رزق

در کتب روایی شیعه ، روایات معتبری وجود دارد که تاکید می کند دعا برای برادران مؤمن ، باعث دفع بلا و افزایش و گشایش رزق و روزی می شود. در این جا نمونه ای از این روایات را بیان می کنیم:

۱ – در کافی به سند صحیح از حضرت ابی عبداللَّه صادق (علیه السلام) آمده که فرمود: “دعای فرد (مؤمن) برای برادرش در غیاب او روزی را فراوان و ناگواریها را دور می سازد.” (کافی ، ۲ / ۵۰۷)

۲ – در کتاب وسائل از حضرت ابوجعفر باقر علیه السلام است که فرمود: “بر تو باد که در غیاب برادران دینی خود برایشان دعا کنی که روزی را بر تو سرازیر می کند . – سه بار این را فرمود.” (وسائل الشیعه ، ۴ / ۱۱۴۶ ، ح ۷)

۳ – از حضرت صادق (علیه السلام) مسنداً آمده است که فرمود: “به درستی که دعای مؤمن برای برادرش در غیاب او مستجاب است و روزی را سرازیر می کند و ناگواریها را دفع می نماید.” (وسائل الشیعه ، ۴ / ۱۱۴۷ ، ح۱۱)

۴ – در حدیثی دیگر از امام صادق (علیه السلام) آمده که فرمود: “دعا برای برادرت در غیاب او روزی را به سوی دعا کننده سوق می دهد و بلا را از او برمی گرداند و فرشته به او می گوید: مثل همین برای تو است .” (وسائل الشیعه ، ۴ / ۱۱۴۸ ، ح۱۳)

احادیث فوق نشان میدهد که این دو فایده یعنی دفع بلا و افزایش رزق و روزی با دعا در حق هر مؤمنی برای دعا کننده حاصل می گردد. از آنجایی که امام زمان (عجل الله فرجه) از هر مومن دیگری ایمانش کاملتر و معرفتش علّت تامه حصول ایمان است و مومنی بالاتر و کاملتر از او وجود ندارد، پس دعا برای ایشان و تعجیل در امر فرجش به یقین باعث دفع بلا و گشایش رزق و روزی و بلکه اصلی ترین راه برای رسیدن به این امر خواهد بود.

آمرزش گناهان

 می دانیم که راه آمرزش گناهان شفاعت پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) است و لازمه رسیدن به این شفاعت ایمان و معرفت داشتن به آخرین جانشینان آن حضرت یعنی حضرت حجت ابن الحسن (سلام الله علیه) میباشد و اگر کسی اعتقاد به امامت آن حضرت نداشته باشد این شفاعت از او سلب می شود.

علاوه بر داشتن اعتقاد به حضرت صاحب الزمان (عجل اللَّه فرجه) ، در روایتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) راه آمرزش گناهان را چنین  بیان می کند: “سوگند به آنکه مرا به حق، به پیامبری برانگیخت اگر مردی از پیروان ما گناهان و خطاهایی داشته باشد که از کوههای أُحُد و از زمین و آسمان چندین برابر بزرگتر باشد، به مجرّد اینکه توبه کند و ولایت ما را بر خود تجدید نماید گناهانش به زمین زده می شود شدیدتر از (آن ضربه) که عمّار (با آن) این صخره را بر زمین کوبید. [آن سنگ بزرگی که عمّار یاسر به پیشنهاد یهود و به اعجاز پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) آن را برداشت و محکم بر زمین زد]” (تفسیر منسوب به امام العسکری علیه السلام ، ۵۱۸).

ظاهراً منظور از تجدید ولایت در این حدیث اظهار و انجام اموری است که اعتقاد انسان به ولایت ائمه معصومین (علیهم السلام) و توجه او به آنان و تسلیم اوامرشان بودن را بر او لازم می کند. تردیدی نیست که این امر با دعا برای فَرَجِ مولی صاحب الزمان (عجل اللَّه فرجه) حاصل می شود زیرا دعا برای فرج نشانه انتظار فَرَجِ ایمه (علیه السلام) و علامت التزام به ولایت و تسلیم امرشان بودن است و مطابق حدیث باعث آمرزش و از بین رفتن گناهان می شود.

برگرفته از کتاب مکیال المکارم/ جلد اول