برگزاری سمینار معرفت افزایی کریم آل طه

چهارمین سمینار معرفت افزایی موسسه مهر تابان مهدوی با موضوع سیره و زندگینامه امام حسن مجتبی علیه السلام و با حضور جمعی از فعالین طرح «نذر وقت جهت خدمتگزاری به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف» برگزار شد.

به گزارش واحد خبر موسسه مهر تابان مهدوی، روز پنجشنبه ۱۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، سالن سینمایی شماره ۲ مجموعه سیتی سنتر اصفهان، میزبان سمینار معرفت افزایی «کریم آل طه» بود.

این نشستِ تخصصی که با هدف آشنایی هرچه بیشتر با زندگی امام حسن مجتبی علیه السلام و ارائه تحلیلی مختصر از شرایط اجتماعی-سیاسی عصر ایشان برگزار گردید، از ساعت ۶ عصر و با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و معرفی بخش های مختلف برنامه توسط مجری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن سبزواری از اساتید حوزه علمیه قم و سخنران سمینار، بیانات خود را با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن مجتبی و حضرت رقیه علیهما السلام آغاز کرد.

وی در بخش نخست برنامه به معرفی و شرح برخی از آیات قرآن که به صورت خاص به وجود مبارک امام حسن علیه السلام اشاره نموده، پرداخت. آیات مباهله، تطهیر، مودت، اولی الامر، آیات سوره هل اتی، آیه ۳۷ سوره بقره و آیات ناظر به مفهوم «ابرار» در قرآن از جمله آیاتی بود که در این باب شرح و تفسیر شد.

سید حسن سبزواری در ادامه و در موضوع قرآن در دیدگاه امام حسن علیه السلام به بیان روایاتی از ایشان در مورد حجیت قرآن و فضیلت قرائت آن پرداخت. وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به باطن قرآن راهی جز توسل به اهل بیت علیهم السلام نداریم زیرا آنها تنها کسانی هستند که علم تأویل آیات قرآن نزد آنهاست.

بخش نخست سمینار همزمان با اذان مغرب به پایان رسید.

 پس از اقامه نماز مغرب و عشا و پذیرایی میان وعده، محمد خیام باشی، مدیر روابط عمومی موسسه مهر تابان مهدوی، ضمن مروری بر برنامه‌های فرهنگی موسسه در مناسبات مذهبی گذشته و اشاره به برنامه‌های پیش رو برای ایام فاطمیه، خبر از افتتاح حساب این موسسه در پلتفرم آپارات داد.

در بخش دوم سمینار معرفت افزایی «کریم آل طه»، سید حسن سبزواری به لزوم توجه به اتفاقات و فضای سیاسی-اجتماعی حاکم در عصر حیات ائمه در بحث سیره شناسی آنها اشاره کرد و گفت: زمانی می توانیم سیره پیامبر یا سایر ائمه را بشناسیم و حکمت رفتار آنها را دریابیم که بدانیم چه جریان های فکری در زمان حیات آنها بر جامعه اثر گذار بوده است. ما اگر بخواهیم امام حسن مجتبی علیه السلام را بهتر بشناسیم باید بدانیم دشمنان ایشان در آن بازه تاریخی چه کسانی بودند و چه عقایدی داشتند.

وی چهار جریان فکری هم عصر با امام مجتبی یعنی «عثمانیه»، «خط فکری بنی امیه و امویان»، «خط فکری-اعتقادی مرجئه و جبریه» و «جریان فکری خوارج و خاستگاه سیاسی و اعتقادی آنها» را برشمرد. گروه هایی که هر کدام از جهت فکری با امام فاصله داشتند و حضرت در چنین جامعه‌ای وظیفه هدایت مردم را بر عهده داشت.

از میان این چهار دسته، جریان فکری امویان و به صورت ویژه شخصیت معاویة بن ابوسفیان که مهره اصلی این گروه در زمان حیات امام حسن علیه السلام بود، مورد بررسی قرار گرفت.

این استاد حوزه علمیه با استناد به منابع اهل سنت، چند گزاره تاریخی را در این مورد مرور کرد و اظهار داشت: بر طبق منابع عامه در موارد بسیاری که تاریخ صراحتا به آنها اشاره کرده معاویه مورد لعن و نفرین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفته بود.

سید حسن سبزواری در ادامه برخی از دلایل صلح امام حسن مجتبی علیه السلام با چنین شخصیتی را این چنین عنوان کرد: با توجه به اینکه حضرت یار و یاوری نداشت و معاویه در چندین نوبت فرماندهان لشکر امام را با پول خرید بود، ایشان به ناچار و برای حفظ جان خود و اندک شیعیان باقی مانده و برای جلوگیری از خونریزی بی ثمر و حفظ دین مردم، حاضر به مصالحه با معاویه شد. چنان که خود حضرت فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنها باقی نماند». خستگی مردم از جنگ و عدم حمایت آنها از امام و دفع خطر خوارج و لشگر غیر متوازن و غیر یکدستِ حضرت از دیگر دلایل ایشان برای صلح بود.

وی به چند مورد از مفاد این صلح نامه اشاره کرد و افزود: حضرت واگذاری حکومت به معاویه را به شرط عمل کردن به کتاب خدا و سنت پیامبر و موروثی نکردن حکومت و واگذاری خلافت بعد از معاویه به امام حسن علیه السلام و ممنوع کردن سبّ امیرالمومنین علیه السلام در منابر و برخورداری همه مردم با هر نژادی از امنیت، پذیرفت. 

حسن ختام بخش دوم سمینار، دکلمه خوانی مجری برنامه در ذکر مصیبت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها و نمایش کلیپی با همین موضوع، به همراه پذیرایی با لقمه های غذای سفره حضرت رقیه خاتون علیهما سلام بود.

بخش سوم، با بیان برخی نکات اخلاقی در فرمایشات امام حسن علیه السلام و یا به تعبیری انتظارات امام از شیعیان آغاز شد. نکاتی همچون خدا محوری، فراگیری دانش،  اندیشیدن و تفکر، تلاش و کوشش، صبر و بردباری و دقت در دوستیابی، که امام حسن مجتبی علیه السلام در فرمایشات خویش شیعیان را به انجام و رعایت آنها امر کرده است.

سید حسن سبزواری در ادامه و به عنوان آخرین محور سخنرانی در این نشست تخصصی به موضوع مهدویت از نگاه امام مجتبی علیه السلام اشاره کرد و گفت: مهدویت بحثی نیست که تنها از زمان امام حسن عسکری علیه السلام مطرح شده باشد، بلکه پیامبر اکرم، امیرالمومنین، امام حسن مجتبی و بقیه ائمه علیهم السلام همگی در این مورد سخن گفته اند.

وی افزود: ولادت مخفیانه حضرت حجت، نهمین فرزند از سلب امام حسین علیه السلام، غیبت طولانی ایشان، سختی ها و گرفتاری های مردم در عصر غیبت، طول عمر حضرت، بحث ظهور و امدادهای غیبی مانند یاری فرشتگان، حکومت امام زمان علیه السلام و برکات دولت مهدوی و سیره ایشان از جمله مباحثی است که در موضوع مهدویت، در روایات و احادیث نقل شده از امام حسن مجتبی علیه السلام به آنها اشاره شده است.

چهارمین سمینار معرفت افزایی موسسه مهر تابان مهدوی با مرثیه خوانی ذاکر اهل بیت، محمد آزادی، در سوگ شهادت امام حسن مجتبی و حضرت رقیه علیهما السلام و پذیرایی شام به پایان رسید.