برگزاری جشن تشریف(تکلیف) متفاوت و خاطره انگیز

بیش از ۲۰۰۰ دانش آموز دختر پایه سوم ابتدایی در مراسم جشن تکلیف موسسه قرآن و عترت مهر تابان مهدوی تاج عبودیت و بندگی الهی را بر سر می‌گذارند.

 

رئیس‌هیئت‌مدیره‌موسسه مهرتابان‌مهدوی ضمن بیان این مطلب گفت: برای شرکت در این جشنواره که طی ۱۶ روز درمجموعه زیارتی_فرهنگی امامزاده شاه کرم اصفهان برگزار می‌شود، ۲۰ مدرسه دولتی و ۱۱ مدرسه غیر انتفاعی دخترانه ثبت نام و اعلام حضور کردند.

 

سیدمحمدهادی‌ابطحی افزود: در این برنامه دانش آموزان یک روز کامل اردویی را از صبح تا بعدازظهر سپری می‌کنند و در قالب بازی‌ها و برنامه‌هایی که تدارک دیده شده با برخی از مفاهیم و تکالیف دینی آشنا می‌شوند و این اولین باریست که در سطح استانی چنین جشنی و با این سبک برگزار می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: این برنامه در واقع جشن تشَرف به تکالیف الهیست زیرا این دختران در این سن به نوعی بزرگواری می‌رسند که خداوند از این پس به گونه دیگری آنها را مخاطب قرار می‌دهد و ما تلاش می‌کنیم این بزرگواری و شرفیابی به محضر الهی را برای دانش آموزان تبیین کنیم تا نگاهشان به بحث بلوغ و مرحله جدید زندگیشان متعالی شود. همچنین سعی می‌کنیم بحث تعبد و بندگی را برای دانش آموزان تفهیم کنیم زیرا اگر این موضوع خوب جا بیفتد سوالاتی همچون «چرا باید فلان کار را بکنم» یا «چرا باید به فلان شکل انجام دهم» رفع می‌شود.

 

رئیس‌هیئت‌مدیره‌موسسه مهرتابان‌مهدوی در مورد بازخورد مربیان و مدیران مدارس در این چند روزی که از شروع جشنواره گذشته گفت: به لطف الهی نظرات و بازخوردها از طرف مدارس و مربیان تا به امروز، بسیار عالی و همراه با حس غافلگیری بوده، زیرا آنها در فضایی قرار گرفتند که کاملاً هدفمند و با فکر و برنامه‌ریزی برای دانش آموزان بازی‌ و سرگرمی طراحی شده است؛ همینطور خود معلمان و مربیانِ همراه دانش آموزان به واسطه حضور و گفتگو با اساتید تربیتی، از این برنامه بهره‌ می برند.

 

ابطحی ضمن اشاره به هزینه‌های این جشنواره عنوان کرد: هزینه‌هایی که بابت این برنامه و ایاب و ذهاب دانش آموزان، پذیرایی، بسته‌های هدیه، بازی‌ها و … وجود دارد، بیش از ۷۰۰ هزار تومان برای هر نفر برآورد شد که با کمک و همراهی خیرین بخش عمده این مبلغ فراهم گشت و هر خانواده تنها ۲۵۰ هزار تومان بابت حضور فرزندش در این جشن پرداخت می‌نماید.

 

وی در مورد اهداف برگزاری چنین برنامه‌هایی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که در برگزاری برنامه‌های این چنینی برای ما مطرح می‌باشد این است که بتوانیم آموزه‌ها و مطالب دینی را مناسب بچه‌ها ارائه دهیم و در این راستا ۱۳ سال پیاپی جشنواره «طاووس بهشت» را ویژه دختران و پسران پایه ششم ابتدایی برگزار کردیم. با توجه به اینکه متاسفانه گاها شاهد برخی برنامه‌ها و اتفاقات به نام جشن تکلیف در سطح کشور هستیم که اصلا شایسته چنین مناسبت مبارکی نیست، لذا این موضوع ما را به این واداشت تا با طراحی و اجرای جشنی متفاوت و هدفمند ضمن ایجاد فضایی مفرح، پرهیجان و شاد برای دختران، یک روز خاطره انگیز و پربار از شروع فصل جدید زندگی این عزیزان به یادگار بگذاریم.

 

ابراهیم عبدیزدان، مدیر اجرایی برنامه جشن تکلیف نیز در مورد روال برنامه چنین گفت: دانش آموزان پس از ورود به محوطه جشن و صرف پذیرایی میان وعده، در ۳ دسته گروه بندی می‌شوند. دو گروه به قسمت بازی‌ها و یک گروه نیز جهت ثبت عکس یادگاری به غرفه عکس هدایت می‌شوند و در نهایت همه دانش آموزان هر سه قسمت را به صورت چرخشی طی می‌کنند.

 

وی در مورد بازی‌ها توضیح داد: دو بازی مهیج و شاد و در عین حال آموزنده به نامهای «راه و بی‌راه» و «قلعه» برای این جشن تدارک دیده شده که هر دو بازی از مرحله طراحی گرفته تا ساخت، نصب و اجرا تماماً توسط نیروهای نذر وقتی موسسه انجام شده است.

در بازی راه و بیراه، دانش آموزان راه‌های مختلفی برای رسیدن به باغ بهشتِ بازی امتحان می‌کنند و در نهایت متوجه می‌شوند که فقط یک راه اصلی آنها را به این مقصد می‌رساند و بقیه مسیرها بیراهه هستند. آن راه اصلی راهی است که توسط راهنما که در عالم واقعیت همان ۱۴ نور الهی هستند نشان داده می‌شود.

در بازی قلعه نیز دخترها پس از بازی ترامبولین و سرسره بادی و تخلیه انرژی وارد استخر توپ می شوند. در این استخر، توپ های نشان شده‌ای وجود دارد که با قرارگیری در جای خود رمز بازگشایی در قلعه را شکل می‌دهند. این قلعه نماد همان دژ مستحکم الهیست که طبق فرمایش امام رضا علیه السلام هر کس وارد آن شود از عذاب خدا در امان است و آن دژِ ولایت اهل بیت علیهم السلام است. بچه ها با کشف رمزهای ورودی آن که ۳ حدیث در مورد اطاعت از امام، نماز و حجاب است به درون این دژ راه پیدا می‌کنند. 

 

مدیر اجرایی برنامه جشن تکلیف افزود: بعد از بازی ها دانش آموزان به طرف محل اقامه نماز جماعت می‌روند و در آنجا ضمن آموزش مراحل وضو گرفتن و نماز خواندن، نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه می‌کنند. سپس برای صرف نهار به مضیفِ مجموعه هدایت می شوند.

 

عبد یزدان در مورد بخش انتهایی اردوی یک روزه جشن تکلیف عنوان کرد: در آخر برنامه دانش آموزان به سالن «تشرف» راهنمایی می‌شوند. قبل از ورود به این سالن بسته‌هایی شامل ست دخترانه سجاده و جانماز و چادر نماز از بانوانی که با لباس فرشته از آنها استقبال می‌کنند هدیه می‌گیرند و با تاج‌هایی از گل که نمادی از تاج بندگیست به سمت سالن «تشرف به تکالیف الهی» می‌روند. در این قسمت کارشناسی از سازمان تبلیغات اسلامی، مطالبی در مورد برخی از تکالیف الهی همچون نماز، حجاب، احترام به والدین و… را در قالب شعر، سرگرمی و مسابقه به دانش آموزان ارائه می‌دهد. و در نهایت دخترها با همخوانی سرود برنامه و بستن عهد با خدا و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به یک روز شاد و خاطره انگیز پایان می‌دهند.