اگر امامت از اصول دین است پس چرا در قرآن نیامده؟

هر چیزی که جزء اصول دین باشد باید در قران آمده باشد اما در قرآن ذکری از امامت به میان نیامده پس چرا شما شیعیان امامت را از اصول دین می دانید؟

این درست است که بگوییم اصول دین در قران آمده است اما اینکه انتظار داشته باشیم  تمام جزئیات آن نیز ذکر شده باشد انتظار درستی نیست نه فقط اصول دین که هیچ مطلب دیگری در قران به طور کامل بیان نشده است چرا که دین اسلام مجموعه است از قرآن و سنت(روایات) و قرآن به تنهایی برای درک ما از اسلام کافی نیست.

اما آن دسته از آیات که به بحث امامت در قران اشاره دارد شامل موارد زیر است

۱. آیه اولی الامر(۵۹ نساء)

«أطیعوا الله وأطیعوا الرسول واولی الأمر منکم….»…. که فرموده ؛ از خدا ورسولش واولوالامر اطاعت کنید و طبق روایات منظور ازاولی الامر ، ائمه اطهار علیم السلام است. (قندوزی، ینابیع الموده، ۱۴۲۲ق، ج۳، ص۳۹۸-۳۹۹)

۲.آیه ی ولایت (۵۵ مائده)

(إِنَّما وَلِـیُّـکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِـیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ)

که در مورد جانشین پس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است و (الذین آمنوا) را طبق روایات مربوط به مسئله امامت است که شان نزول آن در این آیه امیرالمومنین علیه السلام است.( لباب النقول سیوطى، صفحه ۹۰ و در «تذکرة» سبط بن جوزى، صفحه ۱۸ و در «نور الابصار» شبلنجى، صفحه ۱۰۵)

۳. آیه ی تبلیغ(۶۷ مائده)

(یا أَیُّها الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ )

 در منابع شیعه وسنی وارد شده(سیوطی ، درالمنثور ، سوره مائده ، جلد ۲ص ۲۹۸) که خداوند می فرماید: اگر این پیام را ( امامت امیر المومنین علیه السلام) را به مردم ابلاغ نکنی، رسالت خود را انجام نداده ای(وإن لَمْ تفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ)

آیه‌ی اکمال دین (۳ مائده)

(…… الیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِـیتُ لَکُمُ الإِسْلامَ دِیناً)

این آیه بعد از انتصاب حضرت علی ـ علیه السلام ـ به امامت توسط پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روز غدیر خم نازل شده است و دلالت صریح بر مسئله ی امامت دارد.

 

بنابر این بر خلاف آنچه که در متن سوال آمده ، مسئله امامت نه تنها در قرآن بیان شده بلکه آیات متعددی نیز به آن اشاره دارد