اهمیت یاری امام معصوم

یاری و خدمت کردن به امام معصوم مقام و جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند متعال دارد و به سه طریق قلبی زبانی و عملی می باشد. امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند ” کسی که قلبا  ما را دوست داشته باشد و با دست و زبانش به ما کمک کند در روز قیامت در جایگاهی که ما هستیم با ما خواهد بود و کسی که ما را قلبا دوست داشته باشد ولی با زبانش به ما کمک نکند یک درجه پایین تر از آن شخص خواهد بود و هر کس که ما را قلبا دوست داشته باشد ولی با دست و زبان خود به ما کمک نکند باز در بهشت خواهد بود.

در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره اهمیت نقل احادیث مربوط به برتری و فضیلت اهل بیت علیهم السلام نسبت به دیگران می فرماید ” وظیفه جمعی از فرشتگان آسمان این است که وقتی می بینند که عده ای در حال گفتگو درباره فضیلت آل محمد صلی الله و علیه و آله می باشند پس فرشته‌ای به فرشتگان دیگر می‌گوید آیا اینان را نمی بینید که با کمی تعدادشان و بسیار بودن دشمنانشان فضایل آل محمد صلی الله علیه و آله را بیان می‌کنند آنگاه گروه دیگری از فرشتگان می‌گویند: ” ذلِكَ فَضْلُ‏ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيم‏ ” [۱] این فصل خداوند است که به هر کس بخواهد می دهد و خداوند دارای فضل عظیم است.

و در روایت دیگری خطاب به یکی از یارانشان اینگونه می فرمایند: آیا شما زمانی که گرد هم جمع می شوید در فضایل ما با هم دیگر صحبت و گفتگو می کنید و آنچه را معتقد هستید بازگو می نمایید؟ به خدا که من دوست دارم در بعضی از آن مجالس همراه شما باشم شما بر دین خدا و فرشتگان او هستید پس مرا در شفاعت خود با پرهیز از حرام و کوشش در اطاعت خدا را یاری کنید”[۲]

دوری جستن از دشمنان اهل بیت پیامبر صلی الله و علیه و آله و لعن بر آنها یکی از مصادیق یاری امام است. مردی به امام صادق علیه السلام عرض کرد من از نظر بدنی ناتوانم و نمی توانم شما را یاری نمایم و قادر به برائت از دشمنانتان نیستم وضع من چگونه است؟ حضرت فرمودند از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل است که فرمودند: کسی که نتواند ما را یاری دهد ولی در نمازش دشمنان ما را نفرین کند خداوند صدایش را به همه فرشتگان از زمین تا عرش می رساند به هر اندازه که دشمنان ما را نفرین کند فرشتگان او را یاری می کنند و کسی را که او لعن می کند آنان هم لعنتش می‌کنند سپس پیامبر می فرمایند: خدایا بر همین بنده ات به اندازه توانش در حال سلامتی درود فرست تا عمرش طولانی تر شود و بیشتر بتواند لعن کند سپس از سوی حق ندایی می آید که من دعای شما را مستجاب نمودم و ندای تان را شنیدم و بر روحش در میان ارواح درود فرستادم و او را نزد خود از برگزیدگان قرار دادم.

امام صادق علیه السلام در جمعی از شیعیان فرمودند: ای شیعیان موجب آبرو و زینت ما باشید و با اخلاق نکوهیده برای ما عار و ننگ به بار نیاورید. . .  آیا همین بس است که گروهی اسم خود را شیعه بگذارند و بگویند ما اهل بیت علیهم السلام را دوست داریم؟! به خداوند سوگند شیعیان ما کسانی هستند که تقوا داشته باشند و از خداوند اطاعت کنند! و باز می‌فرمایند ای جابر شیعیان ما به تواضع و فروتنی و خشوع و امانتداری معروف هستند آنها همواره در یاد خدا می باشند و نماز می خوانند و روزه می دارند و به پدر و مادر نیکی می‌کنند و با همسایگان فقیر و مستمند رفت و آمد می نمایند! شیعیان ما کسانی هستند که به ورشکستگان رسیدگی و به قرض داران کمک می کنند و به یتیمان توجه خاص دارند راستگو هستند و بسیار قرآن تلاوت می نمایند و زبان خود را از غیبت و بدگویی مردم باز می دارند و درباره آنها جز خیر نمی گویند و برای خانواده خود فردی امین و مورد اعتماد می باشند.

یاری رساندن به شیعیان

شیعیان کسانی هستند که مورد توجه امام عصر علیه السلام بوده و ایشان نسبت به هدایت آنها و رسیدگی به امور شان توجه و عنایت خاصی دارند چنانچه خود در یکی از نامه هایشان به شیخ مفید می فرمایند: ای شیعیان ما ، ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نیست از خواری و منزلتی که دچار شده اید با خبریم ، ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود دشواری ها و مصیبت ها چنان بر شما فرود می‌آمد که دشمنان شما را ریشه‌کن می‌ساختند! تقوای خدا پیشه کنید و ما را یاری کنید تا از فتنه‌ای که به شما روی آورده شما را نجات بخشیم.

و دیگر اینکه امام عصر علیه السلام طی نامه‌ای از طریق حاج شیخ محمد شریعه ای شوشتری خطاب به آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی مطالبی فرموده‌اند که مضمون این نامه چنین است ” خودت را در دسترس همه قرار بده به همین جهت محل نشستن خود را نزدیک درب ورودی خانه ات قرار بده که بهتر بتوانی به کارهای مردم رسیدگی کنی . . . ما یاریت می کنیم “

فرمان امام علیه السلام پیامی بسیار مهم و رسا را برای همه شیعیان در بردارد که باید به گوش جان سپاریم و اطاعت کنیم و آن این است که امروز همه شیعیان نیاز به یاری دارند و توانمندان شیعه باید ضعیفان خود را یاری و دستگیری کنند! این کار در نزد خداوند متعال چنان جایگاه عظیم و بلندی دارد که امام حسن عسکری علیه السلام می فرمایند رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای مردم! دوستان ما را دوست بدارید همانگونه که خاندان ما را دوست می دارید در روز قیامت خداوند شیعیان و دوستان ما را وارد بهشت می کند. منادی در میان بهشت فریاد می زند که شما به رحمت من وارد بهشت شدید اینک به قدر محبت خود نسبت به شیعیان محمد و علی علیه السلام آن را بین خود تقسیم کنید شما به همان اندازه که خواسته‌های برادران مومن خود را انجام می دادید از بهشت سهم دارید و هرکس محبت او نسبت به شیعیان و حقوق مومنان زیادتر بوده اینک به درجات بالاتری خواهد رسید در آنجا گروهی از نظر جا و مکان و داشتن قصرها و باغها بر گروهی امتیاز دارند و مقام بالاتری پیدا می‌کنند.

از امام حسین علیه السلام روایت شده که فرمودند: این سخن از پیامبر خدا نزد من صحیح است که فرمودند: بعد از نماز بهترین اعمال نزد خدا این است که انسان از طریقی که معصیت نباشد مومنی را شاد کند. 

من یک روز غلامی را دیدم با سگی غذا می خورد. به وی گفتم چرا این عمل را انجام می‌دهی؟ گفت: یا رسول الله من مغموم و غمگین می باشم می خواهم این سگ را مسرور کنم شاید من هم مسرور گردم غم و اندوه من این است که مالک من یک نفر یهودی است و من نظر دارم از وی جدا شوم ولی او به من اجازه نمی دهد امام حسین علیه السلام مبلغ ۲۰۰ اشرفی نزد مالک آن غلام برد یهودی گفت: این غلام من فدای قدم تو باد و این باغ و بوستان را نیز به آن غلام بخشیدم و این مبلغ پول را هم که دادی به شما تقدیم می نمایم که امام حسین علیه السلام فرمودند: من نیز این پول را به تو بخشیدم یهودی گفت: من هم قبول کردم و این پول را به آن غلام بخشیدم. امام حسین علیه السلام فرمودند: من نیز آن غلام را آزاد کردم و این پول و باغ را به او بخشیدم. زن آن یهودی گفت من الان اسلام اختیار کردم و مهریه ام را به شوهرم بخشیدم. شوهرش گفت: من نیز مسلمان شدم و این خانه ام را به زنم بخشیدم.

از مفصل روایت است که می‌گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ای مفضل آنچه به تو می گویم بشنو ؛ آن را به کار ببندند و به بزرگان از برادران خود خبر بده! گفتم قربانت بزرگان از برادرانم چه کسانی هستند؟ فرمودند: آنان که شوق دارند به برآوردن حوایج برادران خود!

گوید: سپس فرمودند: هر که برای برادر مومن خود حاجتی بر آورد خدای عزوجل روز قیامت ۱۰۰ هزار حاجت از او روا کند که از آن جمله و در ابتدای همه بهشت است و از آن جمله این که می‌تواند خویشان و آشنایان و برادرانش را به بهشت ببرد به شرط آن که دشمن اهل بیت علیهم السلام نباشند ؛ و شیوه مفصل بود که چون حاجتی از هرکدام برادرانش می‌خواست او می گفت نمی‌خواهی که از بزرگان برادران من باشی؟

و در روایتی دیگر می فرماید: به راستی خدای عزوجل در آفریده های خود خلقی آفریده که آنها را برای روان کردن حوایج فقرایی شیعیان ما برگزیده تا در برابر آن بهشت را به آنها ببخشد اگر بتوانید از آنها باشید از آنها باش!

شخصی از امام صادق علیه السلام سوال کرد آیا مومن برای مومن رحمت است؟ فرمود: آری گفتم چگونه؟ فرمود: هر مومنی نزد برادرش برای حاجتی برود آن رحمتی است که خداوند به سوی او کشانیده و برای او فراهم کرده است و اگر حاجتش را برآورد با پذیرش آن ، رحمت خدا را پذیرفته و اگر بتواند حاجت او را برآورد و چنین نکند رحمت خدا را از خود رد کرده است که به او عرضه کرده و خدا این رحمت را ذخیره می کند تا در روز قیامت برای آن کسی که حاجت او رد شده در باره آن قضاوت کند اگر خواهد آن را به خود برگرداند و اگر خواهد به دیگری رساند هرکس که برادرش به خاطر حاجتی که دارد به او مراجعه کند و او بتواند آن را برآورد و حاجت او را بر نیاورد خدا در قبر او را تا قیامت عذاب می کند خواه در قیامت از معذبین باشد یا نباشد.

امام معصوم علیه السلام به شیعیان اش علاقه دارد و به آنها نزدیک است.

رُمَیله یکی از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام بود از او روایت شده که گفت: در زمان امیرالمومنین علی علیه السلام سخت بیمار شدم. کم‌کم بهبودی یافتم و روز جمعه احساس کردم کمی سبک شده ام با خود گفتم بهترین کار این است که امروز غسل کنم و به مسجد بروم و پشت سر امام علیه السلام نماز بخوانم هنگامی که حضرت بالای منبر رفتند بیماری ام تشدید شد و درد ، بدنم را فرا گرفت. زمانی که حضرت از مسجد بیرون رفت پشت سرش راه افتادم ایشان متوجه من شده و فرمودند: تو را افسرده می بینم دریافتم که بیماری! با خود گفتی کاری بهتر از این نیست که غسل کنم و برای نماز جمعه در مسجد حاضر شوم و با امام نماز بخوانم و کمی احساس سبکی کنم.

رُمَیله می گوید: عرض کردم ای امیرالمومنین به خدا سوگند دقیقاً همین گونه بود که فرمودید. حضرت به من فرمودند: ای رُمَیله! هیچ زن و مرد مومنی نیست که مریض شود مگر اینکه ما هم به خاطر مریضی او مریض می شویم! غمگین و افسرده خاطر نمی‌شود مگر اینکه ما هم به واسطه آن اندوهناک می شویم! و هرگاه دعا می کند ما آمین می گوییم و نیز ساکت نمی شود مگر اینکه ما برای او دعا می کنیم! عرض کردم یا امیرالمومنین! این کار شما برای کسانی است که در این شهر با شما هستند یا برای همه مومنین حتی آنان که در اطراف و دور دست ها هستند؟ حضرت فرمودند؟ رُمَیله هیچ زن و مردی در شرق و غرب عالم از ما پنهان نیست مگر این که او با ماست و ما با اوییم.

دفاع از حریم تشیع و ولایت امام زمان علیه السلام در زمان غیبت

امام صادق علیه السلام می فرمایند: علمای شیعه ما همچون مرزداران سرزمین ها مانع یورش و حمله شیاطین به شیعیان ناتوان شده و جلوی غلبه دشمنان شیاطین صفت ما را می گیرند پس بدانید هر که در مقام دفاع از حریم اعتقادی شیعیان ما اینگونه باشد فضیلتش از جهادکننده با کفار هزاران بار بیشتر است زیرا فرد عالم از عقیده پیروان ما دفاع می‌کند و جهادگر یا مرزبان از جسم آنان.

از امام جواد علیه السلام نیز نقل شده است که می فرمایند همانا هر که سرپرستی یتیمان واقعی آل محمد علیهم السلام همان ها که از امام شان دور افتاده و در حیرت جهل غوطه‌ور و در دستان دشمنان ما اسیرند را بر عهده بگیرد و ایشان را نجات داده و از سرگردانی برهاند و شیاطین را با دفع وسوسه هایشان مغلوب سازد و بر دشمنان ما توسط حجت های پروردگار و دلایل امامتشان چیره شود مقام و منزلتش نزد خداوند به بهترین وجهی بر شخص عابد برتری و فضیلت یابد فضیلتی به مراتب بالاتر از برتری آسمان و زمین و عرش برکرسی و برتری این جماعت بر گروه عابدان همچون فضیلتی است که ماه شب قدر بر کم سود ترین ستاره آسمان دارد.

دوستدار امام زمان علیه السلام نمی‌تواند نسبت به هجوم و یا تعرض به حریم ایمان و اعتقاد به ولایت امامش که همانا حریم دین است بی تفاوت باشد با توجه به اینکه در زمان غیبت مرزهای عقیدتی شیعه و خصوصاً مهدویت بسیار مورد تعرض قرار می‌گیرد لذا هر مرد و زن شیعه باید برای مقابله با ترویج باطل از سوی دشمنان خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام مجهز شود هرکس که غیرت دینی داشته باشد در اطراف خویش زمینه هایی برای دفاع از دین و ولایت امام زمانش می یابد پس باید با صرف وقت و سرمایه و زحمت در امر دین دقت کند و خود را از لحاظ علمی و تبلیغی آنقدر قوی نماید که دشمنان در حضور او جرات عرض اندام و اظهار شبهات به خود ندهند.

خدمتگزاری

خدمتگزار کسی است که خدمت کردن برایش بر هر کار دیگری اولویت دارد و در واقع کار اصلی او خدمت کردن است خدمتگزار و خادم ائمه علیهم السلام کسی است که خدمت‌گزاری برای او بر هر کار دیگری ترجیح دارد و خدمت به ائمه علیهم السلام نیز به این معناست که رضایت آنان را جلب کرده و از فرمان هایشان اطاعت کند و پیام یا فرمان آنها را به دیگران برساند.

 امام باقر علیه السلام به مردمی که اطراف خانه کعبه طواف می کردند نظری افکندند و فرمودند دوران جاهلیت نیز به همین نحو طواف می‌کردند تکلیف مردم به همین طواف خاتمه نمی یابد! مردم مکلفند که بعد از طواف خانه به خدمت ما بیایند و مراتب وابستگی و مودت خود را اعلام کنند و نصرت و یاری خود را عرضه نمایند.

[۱] – جمعه ۴

[۲] – اصول کافی جلد ۲ ص ۱۱۷