آیا فقط مسلمانان به بهشت می روند؟

شبهه :

با وجود دین اسلام، تکلیف دیگر ادیان چگونه است؟ چرا مسلمانان غیر از خودشان را قبول ندارند و معتقدند غیر از آنها به جهنم می روند؟ آیا این بهشتی که مسلمانان می گویند، فقط جای خودشان است؟ آیا این خودخواهی نیست؟ اگر اینطور باشد بیشتر مردم به جهنم خواهند رفت به علاوه اینکه میدانیم بسیاری از مسلمانان چون پدر و مادرشان مسلمان بوده اند آنها هم مسلمان شده اند و مسیحیان هم چون پدر و مادرشان مسیحی بوده اند مسیحی شده اند. من مطمئنم اگر خانواده ای که هر کدام از ما در آنجا متولد شده ایم عوض می شد دینمان هم عوض می شد پس این چه دلیلی است برای بهشتی یا جهنمی شدن افراد که مسلمانها می گویند؟

پاسخ:

در پاسخ به اين سوال بايد گفت که مسلمانان نيز مانند مسيحيان،‌ يهوديان و پیروان سایر اديان ، تنها راه و طريق خود را درست مي دانند و دیگران را گمراه می دانند. همان طور كه خداوند در قرآن در وصف مردم مي گويد: هر كس بر آن اعتقادي كه دارد خشنود است.  (سوره مومنون،‌ آيه ۵۳)

 اما مسلمانان، اسلام را تنها راه ورود به بهشت نمي دانند. چرا كه طبق قوانين اسلام هر كسي به همان اندازه كه مي داند و مي تواند وظيفه دارد و بايد در حد توان خود به آنچه مي داند عمل نمايد. پس اگر نداي اسلام به گوش كسي نرسيد دليلي ندارد براي چيزي كه نمي داند مورد بازخواست قرار بگيرد. اين  شخص اگر به دانسته هاي خودش در حد توان عمل كند به بهشت خواهد رفت.

خداوند در قرآن مي فرمايد: «لا يُكَلِّفُ أللهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» «خداوند هیچ کس را، جز به اندازه‌ي تواناییش، تکلیف نمى‌کند» (سوره بقره ،‌آيه ۲۸۶)

با اين وصف تكليف مسلمانان و غير مسلمانان مشخص می شود یعنی هر كسي به هر اندازه اي كه حق را فهميده و توان عمل كردن داشته مسئول است و از او پرسيده مي شود که آیا به آن مقدار كه مي دانستي و مي توانستي عمل نکردی یانه ، و در مقابل اعمال خود عقاب یا پاداش خواهد دید.

از همين رو تك تك انسانها با توجه به شرايط خود بازخواست مي شوند و پرونده هر یک جدای از دیگری مورد بررسي قرار مي گيرد.

اما اينكه گوينده محترم مدعي هستند اگر يك مسلمان يا مسيحي در خانواده ديگري به دنيا مي آمد دين ديگري داشت، درست است. ولی مسئله این است كه اين شخص مي تواند در سالهاي بعد به اختيار خود دين ديگري را انتخاب كند. و پاداش و عقاب نيز بر اساس همين انتخاب هاست كه به او تعلق مي گيرد. خواه اين انتخاب دين پدر و مادر باشد يا ديني كه خودش برگزيده است. و به طور كلي چيزي كه با اختيار،‌ اراده و تلاش انسان حاصل نشده باشد تأثيري در پاداش و عقاب او ندارد.