آیا زکات مخصوص عربستان است؟

سوال:  قوانین اسلام مخصوص منطقه عربستان است، مثلا برخی موارد زکات در سیبری یافت نمی شود؟

پاسخ:

همه احكام اسلامي تابع شرايطي است كه با وجود آن شرايط بر مسلمان در هر زمان و مكاني كه باشد واجب مي شود و در صورت نبود آن شرايط، چيزي بر عهده شخص مسلمان نيست.

پرداخت زكات نيز مانند ساير احكام، هيچ ارتباطي با منطقه جغرافيايي ندارد؛ بلكه هر كسي در هر منطقه اي كه زندگي مي كند اگر شرايط آن را داشته باشد زكات بر او واجب مي شود. موارد پرداخت زكات شامل:  گندم ، جو ، خرما ، انگور(کشمش) –  طلا، نقره –  گوسفند، گاو و شتر مي باشد.

توضيح اينكه تمام موارد زکات، حد نصابی دارد؛ که اگر به آن مقدار معین نرسد هیچ گاه زکاتی برای آن فرض نمی شود. پس قطعا اگر كسي اين موارد را نداشته باشد یا به حد نصاب نرسيده باشد، زکات به آن تعلق نمی گیرد و شخص تکلیفی در برابر آن پیدا نخواهد کرد. پس اگر کسی در سیبری زندگی می کند و به گفته سوال كننده  برخی موارد زکات در سرزمینش یافت نمی شود نسبت به آن موارد ، تکلیفي نخواهد داشت و اگر داشته باشد زکات بر او واجب می شود.

اما از این جهت که برای سوال کننده این مساله ایجاد شده که موارد زکات فقط در کشور عربستان یافت می شود و قوانین اسلام، فقط مخصوص همين محدوده است، بد نیست سری به وضعیت عربستان و دیگر کشورها درمورد موارد زکات بزنیم تا با یک مقایسه ساده، ابهام ایجاد شده برطرف گردد.

یکی از موارد زکات خرماست؛ اما طبق آمار، عربستان سومین تولید کننده خرما بعد از مصر و ایران است.

در مورد گندم، عربستان جزء هیچ کدام از  ۲۰ کشور تولید کننده گندم نیست. و از قضا جزء وارد کنندگان گندم به حساب می آید. در مقابل چین، ایتالیا، امریکا، فرانسه و اسپانیا جزء ۵ کشور برتر تولید کننده گندم هستند.

 در زمینه پرورش گوسفند، استرالیا، از جمله بزرگترین پرورش دهنده های گوسفند است و دیگر کشورها، ایران، چین، برزیل، آمریکا، کانادا و روسیه بزرگترین پرورش دهنده های گوسفند هستند.

اين قضيه در مورد انگور یا کشمش نيز صدق مي كند؛ به طوريكه عربستان هیچ جایگاهی در۲۰ ميان  کشور برتر توليد كننده اين دو محصول ندارد.

می بینیم که اتفاقا برخلاف فرض سوال کننده ، در موارد وجوب زکات، کشور عربستان، در جایگاه مطلوبی از تولید و پرورش بسیاری از این محصولات قرار ندارد پس اینکه بگوییم چون موارد زکات در عربستان پیدا می شده و به همین دلیل احکام اسلام درمورد آنها صادر شده حرفی بی اساس و از روی بی اطلاعی یا غرض ورزیهای بی پایه و اساس است!