یادداشت های دفتر عملکرد پنج سال اخیر

خرداد ماه ۱۴۰۳ برای عامه مردم پر از حوادث و اخبار گوناگون بود اما برای خادمان امام زمان در مؤسسه مهرتابان وزنه ای مضاعف داشت. با نقل مکانِ دفتر مرکزی از خیابان عبدالرزاق به ساختمان جدید فصلی نو در دفتر مهر تابان مهدوی رقم خورد.

 موسسه مهرتابان‌ مهدوی بعد از چند سال فعالیت در دفتر خیابان باهنر از تیر ماه سال ۱۳۹۸ برنامه های فرهنگی_دینی خود را در ساختمانی در خیابان عبدالرزاق ادامه داد.

 در این ۵ سالی که گذشت خدمتگزاران به ساحت مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تلاش کردند این مکان را به پایگاهی برای تذکر یاد و حضور امام عصر سلام الله علیه و نشر و ترویج علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام تبدیل کنند.

این مفاهیم را در قالب‌هایی متنوع از انواع برنامه‌های هنری و فرهنگی به مخاطبان خود در گروه‌های سنی مختلف ارائه کردند و موفق شدند برای اولین بار در شهر اصفهان مجوز «موسسه چند منظوره تخصصی» را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کنند.

از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به برگزاری بیش از ۲۰۰۰ دوره‌ی آموزشی اشاره کرد که در این مدت برای گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در انواع رشته‌های ورزشی، هنری، رایانه‌ای، روانشناسی، سبک زندگی، نویسندگی و موضوعات معرفتی مانند معرفی ادیان، اعتقادات، روش های پاسخگویی به شبهات، مهدویت، قرآن، نهج البلاغه، اخلاق و… برگزار شد.

برپایی جشنواره‌ها و سوگواره‌های مناسبتی از دیگر اقداماتی بود که به همت خادمان مهدوی رقم خورد. در این مورد می‌توان از برگزاری ۴ دوره جشنواره بزرگ طاووس بهشت در ایام شعبانیه، ۱۰ دوره جشنواره خانه‌های بهشتی، ۵ دوره سوگواره های نوجوانان فاطمی و نوگلان فاطمی و ده‌ها مراسم جشن و سوگواری یاد کرد که در جهت اقامه شعائر دینی شکل گرفت.

تولید و نمایش ۵ تئاتر مناسبتی توسط گروه نمایش موسسه مهر تابان مهدوی، دریچه‌ی تازه‌ای برای ارائه معارف تاریخی اسلام گشود. نمایش های «به یاد پدر»، «یک حرف از هزاران»، «صدای سکوت»، «سلام دل‌ها» و «رنگ و نیرنگ» هر کدام پاسخی کامل به چندین شبهه دینی مطرح در جامعه محسوب می شود.

سمینارهای علمی و مسابقات موضوعی از جمله بسترهای ارائه مفاهیم محسوب می شوند. موسسه مهر تابان مهدوی با بهره گیری از این ظرفیت، اقدام به برگزاری ۴ سمینار معرفت افزایی با عناوین عقیله العرب، شیخ الائمه، کریم آل طاها، و عالم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم کرد.

اجرای ۱۰ دوره مسابقه‌ی فرا استانی «به سوی آسمان» با محوریت قرآن کریم، مفاتیح الجنان، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه و همچین چندین مسابقه کتابخوانی دیگر نیز در همین راستا انجام شد.

طرح‌ «یارِ یار» یکی دیگر از برنامه های فرهنگی است که فعالان مهدوی موسسه، ۱۰ دوره‌ی آن را در دفتر خیابان عبدالرزاق برنامه ریزی و اجرا کردند؛ طرحی که همراه با نگاهی ویژه به متولدین عید غدیر خم و عید نیمه شعبان و اهدای کلام الله مجید و دیگر هدایای مادی و معنوی به آنها، به بزرگداشت این دو عید مهم می پردازد.

موسسه مهر تابان مهدوی در این ۵ سال، برنامه‌های دیگری نیز در جهت نشر معارف عالیه مکتب تشیع به اجرا در آورد که از مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

– ساخت و اکران فیلم داستانی «مردان آهنین» در وصف یاران حقیقی حضرت حجت سلام الله علیه

– طراحی و اجرای جشن بزرگ «تشریف» برای بیش از ۲۰۰۰ دختر تازه مکلف

– تشکیل ۲۳ کارگروه تخصصی در موضوعات مختلف فرهنگ و هنر، مرزبانی از حریم قرآن و عترت، پاسخ به شبهات و …

–  تدوین و نگارش برنامه ۲۰ ساله جهت استفاده در کلاس‌های آموزشی از ۴ تا ۲۳ سالگی در حوزه‌های اعتقادات، عترت، قرآن، اخلاق، احکام و مهارت‌های زندگی.

– آماده سازی و تالیف طرح درس‌های روزانه با رویکرد و نگاهی جامع بر برنامه ۲۰ ساله.

– برگزاری ده‌ها اردوی تفریحی- آموزشی نصفه روزه تا چند روزه در اصفهان و شهرستان های اطراف 

– برگزاری ۳ دوره کاروان زیارتی مشهد مقدس ویژه‌ی شب‌های قدر

– اجرای ۳ دوره پویش بزرگ «به نیت فرج» با هدف احیای سنت حسنه اطعام عید غدیر در اصفهان و شهرهای دیگر.

 این نوشتار، گزارش مختصری بود از کارنامه عملی موسسه مهر تابان مهدوی که در سال های حضور در دفتر عبدالرزاق رقم خورد.

امید است است در پرتو عنایات حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و هدایت و سرپرستی حضرتشان، تجربه‌ی سال‌ها فعالیت و خدمتگزاری به این آستان شریف چراغی باشد برای ادامه این مسیر در محل جدید و در سال‌های پیش رو.