چرا فقط در ایران دستور به حجاب داده شده

شبهه: چرا فقط در ایران دستور به حجاب داده شده اما در سایر کشور ها چنین قانونی نداریم؟

حجاب در لغت به معنی پوشش و در اسلام به پوششی گفته می شود که تمام بدن به جز وجه و کفین را بپوشاند و موجب جلب توجه نامحرم هم نشود.

بنا به آنچه که از قوانین پوشش در کشورهای مختلف وجود دارد معلوم می شود که امر و نهی های مربوط به حجاب فقط مخصوص ایران نمی باشد و در هیچ کشوری پوشش کاملا آزاد برای همه مکانها وجود ندارد به این معنا که پوشش کنار ساحل با اداره و خانه با یک مهمانی رسمی حتما متفاوت است. در ایران نیز نوع پوشش زنان و مردان در جامعه باید با مکانهای دیگر تفاوت داشته باشد.

تفاوتهای کمی و کیفی میان قوانین این کشورها بستگی زیادی به مقررات داخلی که برگرفته از فرهنگ و مذهب آنجاست دارد پس اینکه بگوییم هیچ کشوری قوانین مربوط به پوشش ندارد امر درستی نیست.

قوانین حجاب در ایان برگرفته از احکام دینی است که همه باید از آن پیروی کنند. در قرآن که یکی از مهمترین منابع برای احکام دینی است آیاتی در رابطه با حجاب وجود دارد که بیشتر آنها محدوده حجاب را مشخص کرده ولی همانطور که در تعریف حجاب گفته شد یکی از شاخصه های داشتن حجاب، عدم جلب توجه نامحرم است که در گفتمانهای حجاب کمتر بدان پرداخته می شود. در یکی از آیات قرآن این نکته مورد توجه قرار گرفته آنجا که به زنان مسلمان میفرماید مانند زنان زمان جاهلیت با حضورتان در جامعه مثل “صفورا و عایشه ” جلب توجه نکنید.

وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ‏ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ …(۳۳احزاب)

و با وقار در خانه خود بمانید و (در ميان مردم) همانند ظهور (زن‏ها) در دوران جاهليت نخستين (با آرايش و زينت بدون رعايت حجاب) ظاهر نشويد.

” پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید:

صفوراء دختر شعیب، زن موسی، علیه او قیام کرد و گفت: من شایسته‌تر از تو به جانشینی موسی هستم. پس یوشع با او پیکار کرد و او را شکست داد و به اسارتش گرفت و در دوره‌ی اسارت به نیکی با او رفتار کرد؛ و دختر ابوبکر نیز علیه علی علیه السلام به همراه چندین و چند هزار تن از امّت من قیام خواهد کرد و علی علیه السلام با او نبرد می‌کند و جنگجویان او را می‌کشد و او را به اسارت درمی‌آورد و در دوره‌ی اسارت با او به نیکی رفتار می‌کند و خداوند در مورد او آیه‌ی وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی را نازل کرد و منظور از آن (جاهلیّت اولی)، صفورا دختر شعیب است” [۱]

دستور به حجاب در هر کشوری ممکن است دلایل مخصوص به خود را داشته باشد اما شاید یکی از مهمترین دلایلِ دستورِ حجاب در ایران امنیت زنان در مقابل افراد سود جو و شرور باشد.[۲] البته این اتفاق ممکن است برای سایر زنان هم رخ دهد ولی از آنجایی که امنیت زنان بسیار مهم است در اسلام تاکید بیشتری بر آن شده است.[۳]

* اگر انسان در جایی باشد که مطمئن است هیچ آسیبی به او نمی رسد چرا باید حجاب داشته باشد ؟

اولا: در اسلام احکام کلی است نه مصداقی یعنی احکام برای عموم صاده شده نه فرد مشخصی که شرایط خاصی دارد.

ثانیا: در جایی که شیطان قسم خورده : قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِین* إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِین (صاد ۸۲-۸۳) ([شیطان‌] گفت: «پس به عزّت تو سوگند که همگی را جداً از راه به در می‌برم،  مگر آن بندگان پاکدل تو را ) هیچ گاه انسان نمی تواند از جانب دیگران احساس امنیت کند چون او هر کسی را به طریقی فریب می دهد و همانطور که انسان نمی تواند بفهمد چه کسی دزد است و چه کسی نیست و باید درب منزل خود را با قفل ببندد چه کسی رانندگی بلد است و چه کسی بلد نیست و در عبور از خیابان احتیاط کند همانطور هم نمی تواند بفهمد چه کسی با چه قصدی به او نگاه می کند ( و حتی نزدیکان انسان هم از این قاعده مستثنی نیستند.[۴] دقت کنیم که دستورات اسلام بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد) از این جهت برای پایین آوردن احتمال ضرر، زن باید امن ترین نوع حجاب که کمترین احتمال آسیب را برای او به همراه دارد انتخاب کند و در برابر دیگران پوششی که باعث جلب توجه نشود داشته باشد.

ثالثا: انسان در جامعه نباید فقط خودش را ببیند و باید رعایت حال دیگران را هم بکند مثلا نباید در برابر کسانی که گرسنه هستند غذا بخورد(یکی از دلایل منع روزه خواری در ملا عام همین است همچنین کراهت غذا خوردن بیرون از خانه در برابر دیگران) زن نیز نباید به صرف اینکه کسی به او آسیب نمی رساند به هر شکلی در برابر دیگران ظاهر شود چرا که شاید مشکلی برای او پیش نیاید اما ممکن است باعث آسیب و به گناه افتادن دیگران شود.

* مجریان قانون باید در صورت مزاحمتِ مردان برای زنان جلوی آنها را بگیرد و مجازاتشان نماید!

اولا: قوانین دو بخش دارد بخش اول توصیه و سفارش به منظور پیشگیری از وقوع جرم است و بخش دوم مجازات مجرم. در حجاب، مخاطب بخش اول بیشتر زنانند چون در صورت وقوع جرم بیشتر آنها آسیب می بینند هر چند به مردان هم توصیه هایی شده اما آسیب آنان در مقابل آسیبی که زنان می بینند بسیار ناچیز خواهد بود. به فرض که مجرمین پس از تعدی به زنان هم مجازات شوند ولی این چیزی از ضرر و زیانی که به زنان رسیده را جبران نخواهد کرد بخصوص اگر زنان در این رابطه مقصر هم باشند.

ثانیا: مجری قانون همه جا نیست که بتواند از زن محافظت نماید.

ثالثا: اگر زنی قانون حجاب را رعایت نمی کند نمی تواند اعتراض کند که چرا مردان به قانون حجاب احترام نمی گذارند و در این بین هر دو مقصرند.

* اگر حجاب برای این است که به زن آسیب نرسد؛ به من تا کنون با حجابی که دارم آسیبی ندیده ام چرا باید آن را تغییر دهم؟

اولا: که تامین امنیت زنان تنها یکی از دلایل حکم حجاب است ثانیا همانطور که یک راننده به صرف اینکه سالهاست تصادف نکرده یا کسی که از او دزدی نشده نمی تواند نسبت به آینده خود اطمینان داشته باشد یک زن هم نمی تواند به این خاطر که تا کنون اتفاقی نیفتاده خود را از آسیبهای احتمالیِ بی حجابی یا بد حجابی در امان بداند

* تعامل زنان و مردان در کشورهایی که این مقدار از حجاب را در قوانین خود ندارند به مرور عادی شده و دیگر کسی به زنها توجه نمی کند چه برسد به اینکه بخواهد به آنها آسیب برساند!

اولا: عادی شدن روابط زن و مرد نشانه خوبی نیست چون یکی از مهمترین عواملی که باعث جذب زن و مرد به یکدیگر و تشکیل خانواده و تولید نسل می شود جذابیتهای جنسی و عاطفی است که اگر در کسی یا جامعه ای از بین برود نشان بیماری است نه سلامتی که تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد

ثانیا: داشتن حجابهای سبک پس از مدتی باعث عادی شدن این مسئله نمی شود چون در فضای مجازی که سالهاست این قضیه به صورت یک مسئله عادی در آمده بر عکس باعث گسترش فساد و یکی از عوامل تحریک جنسی شده است. نگاهی به آمارهای رسمی، این قضیه را به اثبات خواهد رساند.

” تماشای فیلم های پورنو، دیگر در میان نوجوانان تابو نیست. دسترسی آسان به این فیلم ها موجب شده است تا از هر ۵ نوجوان یک نفر حداقل هفته‌ای یک بار فیلم پورنو نگاه می کند. ۹ درصد از نوجوانان یک بار در روز و ۵ درصد چند بار در روز به تماشای فیلم فیلم‌ها می‌نشینند..” [۵]

پس ملاحظه می کنید که آزادی باعث عادی شدن این ماجرا نشده بلکه نتیجه عکس خواهد داد!

ثالثا: این ادعا که در برخی از کشورها پوششهای ضعیف، به صورت یک قضیه عادی در جامعه درآمده از ریشه باطل است چون آمار و ارقامی که خود این کشورها ارائه داده اند خلاف این مطلب را ثابت می کند.

” طبق گزارش روزنامه فرانسوی سی نیوز: ۸۵۰۰۰ تجاوز در سال در فرانسه رخ داده یعنی ۲۳۲ تجاوز در روز و ۷۰۰۰ مورد در ماه جولای و این فقط موارد گزارش شده است”

تحقیقات در فرانسه نشان می دهد که شهرهای ساحلی این کشور(که برهنگی بیشتری در آن رایج است) بالاترین آمار را در این باره دارند. دقت کنیم که تجاوز به موردی اطلاق می شود که شخصی به زور وادار به رابطه جنسی شده و از آن شکایت نماید. بنابراین اگر کسانی که تجاوز را گزارش نکرده یا هر دو بدان راضی بوده اند را به این آمار اضافه کنیم وخامت اوضاع در کشورهایی که ادعای عادی شدن روابط زن و مرد را دارند بیشتر مشخص خواهد شد.

با این آمار و ارقام معلوم است که این مسئله هیچ گاه برای هیچ جامعه ای عادی نمی شود و بدتر می شود که بهتر نمی شود!

البته عادی شدن معنای دیگری هم می تواند داشته باشد و آن این است که بگوییم مسائل جنسی و تجاوز به یک امر عادی یا امری مقبول تبدیل شود[۶] که این گزینه درستی است؛ مانند قتل و کشتار در آمریکا که بخاطر اعطای مجوز حمل سلاح  به یک امر عادی و ورزمره تبدیل شده؛ و گرنه وفور سلاح هیچ گاه به دلیلی برای عدم رغبت و جلوگیری از قتل بدل

[۱] – تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۱۵۰/ بحار الأنوار، ج۲۲، ص۵۱۲

[۲] – يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ. . . ‎﴿٥٩﴾‏

ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است. . .

[۳]- این مسئله در پایان همین نوشتار بررسی خواهد شد.

[۴] – چه بسا تجاوزات و فسادهای اخلاقی که در بین اقوام و خویشان اتفاق می افتد.

[۵] -Euronews تاریخ انتشار ۰۸/۰۶/۲۰۱۸

[۶] –  ” استیو کینگ، نماینده جمهوریخواه ایالت آیووا اخیرا از قانون منع سقط جنین دفاع کرده و گفته تنها به خاطر تجاوز و زنا با محارم است که نوع بشر امروز همچنان بقا دارد.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه مسیحی «دموآن رجیستر» گفته است: «آیا بدون تجاوز جنسی یا زنای با محارم هیچ گونه جمعیت بشری در جهان یافت می‌شد؟ حالا اگر ما آمدیم شجره‌نامه همه خانواده‌ها را بررسی کردیم و تمام کسانی را که حاصل تجاوز یا زنای با محارم بوده‌اند درآوردیم چه؟ اگر این [سقط جنین] منع نشده بود آن وقت چیزی از جمعیت بشر باقی می‌ماند؟ اگر تمام جنگ‌ها و غارت‌ها و تجاوزهای جنسی ملت‌ها علیه یکدیگر در طول تاریخ را در نظر بگیریم، آن وقت منِ  نوعی نمی‌توانم با قاطعیت بگویم که من حاصل یکی از این تجاوزها نیستم.”  یورو نیوز فارسی ۱۵/۰۸/۲۰۱۹