علت پیشرفته بودن جوامع غیر مسلمان

شبهه:

اگر دین برای پیشرفت جوامع انسانی و کمال بشریت است، به ویژه در مورد دین اسلام که ما آن را دین کامل و پیشرفته می دانیم، پس چرا کشورهای اسلامی عقب مانده اند و کشورهای مسیحی توسعه یافته اند؟

پاسخ:

در اين شبهه ادعا شده كه كشورهاي مسلمان عقب مانده و كشورهاي مسيحي توسعه يافته اند. و در نهایت هم نتيجه گیری شده كه پيشرفت كشورهاي مسيحي به خاطر مسيحي بودن و عقب ماندگي مسلمانان به خاطر مسلمان بودنشان است.

حال آنكه این پیش فرضها درست نیست چون اگر مسيحيت منشا پيشرفت و توسعه بود بايد در همه اعصار و زمان ها همه كشورهاي مسيحي پيشرفته باشند. اما بر همه مسلم است كه چنين نيست. به طوري كه در همين زمان هم كشورهاي مسيحي فقيري وجود دارند كه البته فقر آنان هيچ ارتباطي با اعتقاداتشان ندارد. مانند كشور زامبيا كه حكومت و ۸۷ درصد جمعيت آن مسيحي هستند. اما جز كشورهاي فقير و عقب مانده (از نظر اقتصادی و اجتماعی) به حساب مي آيد.

در مقابل هم كشورهاي توسعه يافته اي وجود دارند كه نه حکومت و نه قوانین حاکم بر آن نه از مسیحیت گرفته شده نه از اسلام. كشورهايي مانند ژاپن،سوئد، ‌سوئيس، ‌آلمان،‌ بلژيك، نروژ، چين، روسيه.

در مقابل اگر اسلام منشا عقب ماندگي است بايد در همه اعصار و زمانها ، همه كشورهاي مسلمان عقب مانده باشند. در حالي كه غرب معترف است كه مسیحیت وامدار اسلام و مسلمانان است و آنها علوم خود را از مسلمانان گرفته اند. به گونه اي كه همچنان بعد از گذشت سالهاي زياد ، این كتاب ابوعلي سينا است كه به عنوان يك منبع اصلي در دانشگاه هاي كشورهاي غربي و به اصطلاح توسعه يافته مورد استفاده قرار می گیرد.

از همه اینها گذشته خوب است به این مطلب هم اشاره کنیم که مسيحيت ، تنها يك دين فردي است و هيچ حكم اجتماعي ، حكومتي یا اقتصادی در آن وجود ندارد كه كسي بخواهد بر اساس آن به پيشرفتي در هر یک از این عرصه ها دست یابدبه این ترتیب هر مسیحی موظف است تابع حكومت زمان خود باشد:

«مطیع دولت و قوانین آن باشید، زیرا آن را خدا برقرار کرده است. . . . .  مأمور دولت از جانب خدا وظیفه دارد به تو کمک کند. اما اگر کار خلافی انجام دهی، از او بترس زیرا تو را مجازات خواهد کرد. خدا او را مقرر کرده تا کسانی را که خلاف می کنند مجازات کند. پس به دو دلیل باید مطیع قانون باشی: اول برای اینکه مجازات نشوی؛ و دوم برای اینکه می دانی اطاعت، وظیفه توست. به همین دو دلیل نیز باید مالیاتهایتان را بپردازید تا حقوق کارکنان دولت تأمین شود و بتوانند به انجام کار خدا، یعنی خدمت به شما ادامه دهند.» (روميان، ۱۳: ۱-۶)

اما در پاسخ به اين سوال كه علت توسعه كشورهاي غربي چيست مي توان به اين نكته اشاره كنيم كه خداي متعال در دنيا قوانين ثابتي را براي همه مردم قرار داده است. از جمله اينكه خداوند در قرآن مي فرمايد:

«وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى» «و اينكه براى انسان چيزى جز سعى و كوشش او نيست.» (سوره نجم، آيه ۳۹)

هر كس به اين قانون عمل كند نتيجه آن را در دنيا خواهد ديد چه مسلمان باشد چه غير مسلمان. به علاوه بر این ،  برخي قواينن ديگر نيز در قرآن ذكر شده که عمل به هر کدام می تواند تغییرات مثبتی را در زندگی انسانها ایجاد کند. (۱) حال اگر مسلمانان به كتاب آسماني خود مراجعه نكرده وبه اين قوانين عمل نمي كنند عقب ماندگيشان محصول عدم توجهشان به این كتاب آسماني است.

پی نوشت:

(۱)- از دیگر دستورات قرآن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ /المآئده/٤٨

در کارهای خیر از همدیگر سبقت و پیشی بگیرید

وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا/ بقره/٨٣

با مردم نیکو سخن بگوئید

وَأَوْفُوا بالْعَهْدِ/ اسراء٣٤

به عهد و پیمان خود وفا کنید

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى/ المآئده/٢

در (کارهای ) نیک و تقوا با یکدیگر همکاری کنید

إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ/ هود/١١٤

قطعا نیکیها بدی ها را از بین می برند

وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ/ النساء/١٩

با زنان به نیکی و شایستگی معاشرت کنید