دعای زمان غیبت - دعای امام رضا علیه السلام

این دعا را جدّ من “ابو جعفر طوسی”با چند طریق از یونس بن عبدالرحمان روایت کرده است که حضرت امام رضا علیه السلام پیوسته به دعا کردن براي امام زمان ارواحنا فداه به وسیله خواندن این دعا امر می فرمود:

دعاي روزگار غیبت که مولاي مان حضرت امام هشتم علیه السلام امر به خواندن آن نموده است.

أَللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِیِّکَ وَخَلیفَتِکَ، وَحُجَّتِکَ عَلی خَلْقِکَ، وَلِسانِکَ الْمُعَبِّرِ عَنْکَ بِإِذْنِکَ، اَلنَّاطِقِ بِحِکْمَتِکَ، وَعَیْنِکَ النَّاظِرَهِ عَلی بَرِیَّتِکَ، وَشاهِدِكَ عَلی خَلْقِکَ، اَلْجَحْجاحِ الْمُجاهِدِ، اَلْعآئِذِ بِکَ عِنْدَكَ. وَأَعِذْهُ مِنْ شَرِّ جَمیعِ ما خَلَقْتَ وَبَرَأْتَ ، وَأَنْشَأْتَ، وَصَوَّرْتَ، وَاحْفَظْهُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ، وَ عَنْ یَمینِهِ وَ عَنْ شِمالِهِ، وَ مِنْ فَوْقِهِ وَ مِنْ تَحْتِهِ بِحِفْظِکَ الَّذي لایَضیعُ مَنْ حَفِظْتَهُ بِهِ ، وَاحْفَظْ فیهِ رَسُولَکَ وَابآءَهُ ، أَئِمَّتَکَ وَدَعآئِمَ دینِکَ . وَاجْعَلْهُ فی وَدیعَتِکَ الَّتی لاتَضیعُ ، وَفی جِوارِكَ الَّذي لایُخْفَرُ ، وَفی مَنْعِکَ وَعِزِّكَ الَّذي لایُقْهَرُ، وَ امِنْهُ بِأَمانِکَ الْوَثیقِ، اَلَّذي لایُخْذَلُ مَنْ امَنْتَهُ بِهِ ، وَاجْعَلْهُ فی کَنَفِکَ الَّذي لایُرامُ مَنْ کانَ فیهِ، وَأَیِّدْهُ بِنَصْرِكَ الْعَزیزِ، وَأَیِّدْهُ بِجُنْدِكَ الْغالِبِ، وَ قَوِّهِ بِقُوَّتِکَ، وَأَرْدِفْهُ بِمَلآئِکَتِکَ وَ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ، وَأَلْبِسْهُ دِرْعَکَ الْحَصینَهَ، وَحُفَّهُ بِالْمَلآئِکَهِ حَفّاً.

أَللَّهُمَّ وَ بَلِّغْهُ أَفْضَلَ ما بَلَّغْتَ الْقآئِمینَ بِقِسْطِکَ مِنْ أَتْباعِ النَّبِیّینَ. أَللَّهُمَّ اشْعَبْ بِهِ الصَّدْعَ، وَارْتُقْ بِهِ الْفَتْقَ، وَأَمِتْ بِهِ الْجَوْرَ، وَأَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ، وَزَیِّنْ بِطُولِ بَقآئِهِ الْأَرْضَ، وَأَیِّدْهُ بِالنَّصْرِ، وَانْصُرْهُ بِالرُّعْبِ وَقَوِّ ناصِریهِ، وَاخْذُلْ خاذِلیهِ، وَدَمْدِمْ عَلی مَنْ نَصَبَ لَهُ، وَدَمِّرْ مَنْ غَشَّهُ. وَاقْتُلْ بِهِ جَبابِرَهَ الْکُفْرِ، وَعُمُدَهُ وَدَعآئِمَهُ، وَاقْصِمْ بِهِ رُؤُوسَ الضَّلالَهِ وَشارِعَهَ الْبِدَعِ، وَمُمیتَهَ السُّنَّهِ، وَمُقَوِّیَهَ الْباطِلِ. وَذَلِّلْ بِهِ الْجَبَّارینَ، وَأَبِرْ بِهِ الْکافِرینَ وَجَمیعَ الْمُلْحِدینَ، فی مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها، وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَتَّی لاتَدَعَ مِنْهُمْ دَیَّاراً ، وَلاتُبْقِیَ لَهُمْ اثاراً.

أَللَّهُمَّ طَهِّرْ مِنْهُمْ بِلادَكَ، وَاشْفِ مِنْهُمْ عِبادَكَ، وَأَعِزَّ بِهِ الْمُؤْمِنینَ، وَأَحْیِ بِهِ سُنَنَ الْمُرْسَلینَ، وَدارِسَ حِکْمَهِ النَّبِیّینَ، وَجَدِّدْ بِهِ مَا امْتَحی مِنْ دینِکَ، وَبُدِّلَ مِنْ حُکْمِکَ، حَتَّی تُعیدَ دینَکَ بِهِ ، وَعَلی یَدَیْهِ غَضّاً مَحْضاً صَحیحاً، لا عِوَجَ فیهِ، وَلا بِدْعَهَ مَعَهُ، وَحَتَّی تُنیرَ بِعَدْلِهِ ظُلَمَ الْجَوْرِ، وَتُطْفِئَ بِهِ نیرانَ الْکُفْرِ، وَتُوضِحَ بِهِ مَعاقِدَ الْحَقِّ وَمَجْهُولَ الْعَدْلِ.

 فَإِنَّهُ عَبْدُكَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِکَ، وَاصْطَفَیْتَهُ مِنْ خَلْقِکَ، وَاصْطَفَیْتَهُ عَلی عِبادِكَ، وَائْتَمَنْتَهُ عَلی غَیْبِکَ ، وَعَصَمْتَهُ مِنَ الذُّنُوبِ، وَبَرَّأْتَهُ مِنَ الْعُیُوبِ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ، وَسَلَّمْتَهُ مِنَ الدَّنَسِ .أَللَّهُمَّ فَإِنَّا نَشْهَدُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ ، وَیَوْمَ حُلُولِ الطَّامَّهِ، أَنَّهُ لَمْ یُذْنِبْ ذَنْباً وَلا أَتی حَوْباً، وَلَمْ یَرْتَکِبْ مَعْصِیَهً، وَلَمْ یُضیِّعْ لَکَ طاعَهً، وَلَمْ یَهْتِکْ لَکَ حُرْمَهً، وَلَمْ یُبَدِّلْ لَکَ فَریضَهً، وَلَمْ یُغَیِّرْ لَکَ شَریعَهً ، وَأَنَّهُ الْهادِي الْمَهْدِيُّ الطَّاهِرُ التَّقِیُّ النَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ أَللَّهُمَّ أَعْطِهِ فی نَفْسِهِ وَأَهْلِهِ، وَوُلْدِهِ وَذُرِّیَّتِهِ، وَاُمَّتِهِ وَجَمیعِ رَعِیَّتِهِ، ما تُقِرُّ بِهِ عَیْنَهُ، وَتَسُرُّ بِهِ نَفْسَهُ، وَتَجْمَعُ لَهُ مُلْکَ الْمُمْلَکاتِ کُلِّها، قَریبِها وَبَعیدِها، وَعَزیزِها وَذَلیلِها، حَتَّی یَجْرِيَ حُکْمُهُ عَلی کُلِّ حُکْمٍ، وَیَغْلِبَ بِحَقِّهِ کُلَّ باطِلٍ. أَللَّهُمَّ اسْلُکْ بِنا عَلی یَدَیْهِ مِنْهاجَ الْهُدي ، وَالْمَحَجَّهَ الْعُظْمی ، وَالطَّریقَهَ الْوُسْطی ، اَلَّتی یَرْجِعُ إِلَیْهَا الْغالی، وَیَلْحَقُ بِهَا التَّالی، وَقَوِّنا عَلی طاعَتِهِ وَثَبِّتْنا عَلی مُشایَعَتِهِ، وَامْنُنْ عَلَیْنا بِمُتابَعَتِهِ، وَاجْعَلْنا فی حِزْبِهِ الْقَوَّامینَ بِأَمْرِهِ، اَلصَّابِرینَ مَعَهُ، اَلطَّالِبینَ رِضاكَ بِمُناصَحَتِهِ، حَتَّی تَحْشُرَنا یَوْمَ الْقِیامَهِ فی أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ وَمُقَوِّیَهِ سُلْطانِهِ.

أَللَّهُمَّ وَاجْعَلْ ذلِکَ لَنا خالِصاً مِنْ کُلِّ شَکٍّ وَشُبْهَهٍ وَرِیآءٍ وَسُمْعَهٍ، حَتَّی لا نَعْتَمِدَ بِهِ غَیْرَكَ، وَلا نَطْلُبَ بِهِ إِلّا وَجْهَکَ، و سمعه

وَحَتَّی تُحِلَّنا مَحَلَّهُ، وَتَجْعَلَنا فِی الْجَنَّهِ مَعَهُ، وَأَعِذْنا مِنَ السَّامَهِ وَالْکَسَلِ وَالْفَتْرَهِ، وَاجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدینِکَ، وَتُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِیِّکَ، وَلاتَسْتَبْدِلْ بِنا غَیْرَنا، فَإِنَّ اسْتِبْدالَکَ بِنا غَیْرَنا عَلَیْکَ یَسیرٌ، وَهُوَ عَلَیْنا عَسیرٌ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی وُلاهِ عَهْدِهِ، وَالْأَئِمَّهِ مِنْ وُلْدِهِ، وَبَلِّغْهُمْ امالَهُمْ، وَزِدْ فی اجالِهِمْ، وَأَعِزَّ نَصْرَهُمْ، وَتَمِّمْ لَهُمْ ما أَسْنَدْتَ إِلَیْهِمْ فی أَمْرِكَ لَهُمْ ، وَثَبِّتْ دَعآئِمَهُمْ، وَاجْعَلْنا لَهُمْ أَعْواناً، وَعَلی دینِکَ أَنْصاراً، فَإِنَّهُمْ مَعادِنُ کَلِماتِکَ، وَأَرْکانُ تَوْحیدِكَ، وَدَعآئِمُ دینِکَ، وَوُلاهُ أَمْرِكَ ، وَخالِصتُکَ مِنْ عِبادِكَ ، وَصَفْوَتُکَ مِنْ خَلْقِکَ، وَأَوْلِیآؤُكَ وَسَلائِلُ أَوْلِیآئِکَ ، وَصَفْوَهُ أَوْلادِ رُسُلِکَ وَالسَّلامُ عَلَیْهِمْ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ.

خدایا ؛(هر بلایی را) دفع بفرما از ولیّت؛ و خلیفه‏ات و حجّتت بر بندگانت؛ و زبان گویاي تو که با اجازه تو، از طرف تو مطالب را بیان می کند؛ آن که زبانش به حکمت تو گویا است؛ و چشم بیناي تو است که بر بندگانت نظارت دارد؛ او که شاهد تو بر آفریده‏هاي تو و از مهتران مجاهد در راه توست؛ او که نزد تو به تو پناه می برد. او را در پناه خود قرار ده از شرّ هر آنچه آفریده و پدید آوردي، و ایجاد کردي، و صورت و شکل بخشیدي؛ او را از رو به رو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ، و از بالاي سرش و زیر پایش، حفظ کن به نگهداري و حفظی که وقتی کسی را به آن حفظ کنی ضایع و تباه نمی شود، و حفظ کن در وجود او رسول خودت و پدران او را؛ که امامان تو و ستون هاي دین تو هستند. و قرار ده او را در ودیعه خودت که از بین رفتنی نیست ، و در همسایگی خود که مورد خیانت قرار نگیرد، و در حمایت و سایه عزّت خودت که مقهور نگردد. و او را در امان محکم خود ایمن بدار؛ که هرگز آن که در سایه امن تو باشد ذلیل و خوار نگردد. و او را در کنف حمایت خویش قرار ده؛ زیرا حمایت شده تو هرگز مورد سوء قصد کسی قرار نخواهد گرفت؛ و او را با یاري شکست ناپذیرت کمک فرما، و با سپاه پیروزمندت تأییدش کن، و با نیروي خود نیرومندش فرما و فرشتگانت را با او همراه ساز؛ و دوستش را دوست دار ، و دشمنش را دشمن بدار؛ و زره محکم و محافظ خود را بر او بپوشان؛ و فرشتگان را گرداگرد او درآور.

بار خدایا ؛ او را به برترین مرتبه اي برسان که هر یک از برپاکنندگان قسط و عدل از پیروان پیامبران را بدان مرتبه رسانیدي. خداوندا ؛ اختلاف ها را به واسطه وجود مقدّسش، برطرف گردان، و تفرقه ها و پراکندگی ها را به واسطه او از میان بردار . و ظلم و ستم را به وسیله او بمیران، و عدل را به وسیله او آشکار ساز، و زمین را با باقی ماندن طولانی اش زینت و کمال بخش؛ و او را به یاري خودت تأیید کن و با رعب افکندن بر دل دشمنانش پیروزش گردان، و یارانش را نیرومند ساز، و خوارکنندگان او را خوار و ذلیل گردان، و آن که رو در رویش به جنگ ایستد به هلاکت برسان، و آن که با او مکر و خدعه کند نابودش ساز، و با دست توانایش ستمگران و کافران و سردسته ها و ارکان آنان را به خاك هلاکت انداز، و پشت سران گمراهی، بدعت گذاران و نابود کنندگان سنّت الهی و تقویت کنندگان باطل را به واسطه او بشکن. با وجود شریفش، زورگویان متکبّر را ذلیل کن، و همه کافران و ملحدان را – در شرق و غرب، دریا و خشکی، کوه و دشت – ریشه کن فرما؛ تا کسی از آنان بر جاي ننهی، و اثري از آنان باقی نگذاري . بارخدایا ؛ سرزمینت را از وجود آن ها پاك گردان، و قلب بندگانت را با نابودي آن ها شفا ده؛ و به واسطه آن وجود مقدّس، اهل ایمان را عزیز گردان، و سنّت هاي رسولان و آنچه از حکمت هاي پیامبران مندرس گشته به وسیله او زنده کن، و آنچه از دین تو که از بین رفته و از احکامت که دگرگون شده به وسیله او بازسازي کن ؛ تا دین حقیقی خود را به وسیله او و به دست تواناي او، به گونه اي تازه و بی آلایش و صحیح اعاده کنی و بازگردانی ؛ که هیچ کجی در آن نباشد و هیچ بدعتی با آن آمیخته نباشد و تاریکی هاي ظلم و بیداد با عدل او روشن گردد، و آتش کفر به وسیله او خاموش شود، و در نتیجه، پیچیدگی هاي حقّ آشکار گردد، و اساس عدل و قسط – که مجهول مانده است – معلوم و روشن شود.

زیرا آن حضرت، بنده توست که براي خودت خالصش گردانیدي، و از میان بندگانت او را برگزیدي، و بر آن‏ها اختیار کردي، او را براي سپردن غیب خودت، امین یافتی؛ و از گناهان، او را نگه داشتی، و از هر عیبی پیراسته اش کردي، و از هر پلیدي آراسته اش گردانیدي، و از هر ناپاکی رهایش ساختی. خدایا؛ ما در روز قیامت و آن حادثه بزرگ محشر، گواهی می‏دهیم که او هرگز گناهی نکرده، و جرمی انجامی نداده، و معصیتی مرتکب نشده، و طاعتی را از تو ضایع نساخته، و حرمتی را از تو هتک نکرده، و فریضه اي از تو را دگرگون ننموده، و قانونی از دین تو تغییر نداده است. و او هدایت گر انسان‏ها، و هدایت یافته پاك سیرتِ باتقواي پاکیزه پسندیده آراسته است. خدایا؛ براي او نسبت به خودش، اهلش، فرزندانش، اُمّت و همه زیر دستانش، چیزي عطا کن که، چشمش را به آن روشن نمایی و روانش را به آن شاد گردانی ؛ و حکومت سراسر کشورهاي نزدیک و دور؛ سرفراز و خوار را به او عطا فرما؛ تا حکمش بر حکم هر حکمرانی جاري گردد، و حقّ او بر هر باطلی غالب گردد. خدایا؛ ما را به دست او، بر طریقت هدایت، و بر راه روشن عظیم و راه میانه و اعتدال سالک گردان؛ راهی که هر افراطگر پیشی گیرنده، و هر کوته نظر عقب مانده، باید بدان باز گردد و ما را بر طاعتش قوي گردان، و بر پیرویش ثابت قدم بدار؛ و با نعمت پیرویش بر ما منّت بگذار، و ما را در سپاه او قرار ده؛ که اجراکننده فرمان اویند، و در راهش صابر و شکیبا هستند، و از خیرخواهی او فقط رضا و خشنودي تو را طالب اند، تا در روز رستاخیز ما را در میان یاران و مددکاران و تقویت کنندگان حکومت بابرکتش محشور فرمایی.

خدایا ؛ این را از ما، خالص و به دور از هر شک و شبهه و ریا و سمعه قرار بده؛ آن گونه که با این کار، به غیر تو اعتماد نکنیم و از این کار ، جز تو را نطلبیم؛ و تا این که به لطفت ما را به محلّ و مقام او وارد نمایی؛ و در بهشت با او و در جوار او جاي دهی؛ و ما را از خستگی و تنبلی و سستی در طاعت، در پناه خویش قرار دهی؛ و ما را از کسانی قرار دهی که دینت را به سبب او یاري می دهی و یاري ولیّت را تقویت می گردانی و کسی را غیر از ما جایگزین ما مفرما، زیرا که این جایگزینی براي تو بسی سهل و آسان است؛ ولی براي ما بسیار گران و سنگین می باشد.

خدایا؛ رحمت فرست بر فرمانداران او؛ و پیشوایان از فرزندان او ؛ و آنان را به آرزوهاشان برسان ، و بر عمرهاي شان بیفزا، و نصرت باعزّت به آن ها عنایت فرما، و آنچه از امر دین خود را مربوط به آنان فرمودي به حدّ کمال و اتمام برسان؛ و اساس حکومت آنها را ثبات و پایداري عنایت کن؛ و ما را، براي آنان یار و براي دینت یاور قرار بده؛ زیرا آنان معدن هاي کلمات تو، و پایه هاي توحید تو، استوانه هاي دین تو، و سرپرستان امر از طرف تو ، و خاصّان و خالصان از بندگان تو، و برگزیده از خلق تو، و دوستان تو، و فرزندان اولیاي تو و برگزیده از فرزندان پیامبران تو هستند، و درود بر آن ها و رحمت و برکات الهی بر آنان نثار باد.