شباهت امام زمان به زکریّا علیه السلام

حضرت زکریا از پیامبران بزرگ بنی اسراِئیل و از انبیای پیرو تورات است که در کتاب خود به ظهور حضرت مهدی بشارت داده است. نسب حضرت زکریا به حضرت داوود می رسد.حضرت زکریا ، فرشتگان او را ندا کردند در حالی که به نماز ایستاده بود.

«فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي‏ الْمِحْرابِ‏ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى‏ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحينَ» [۱]

 در حالى كه وى ايستاده ودر محراب خود دعا مى كرد، فرشتگان، او را ندا در دادند كه: خداوند تو را به ولادت ‏یحيى كه تصديق كننده حقانيت‏ كلمة الله [عيسى‏] است، و بزرگوار و خويشتن دار و پيامبرى از شايستگان است مژده مى‏ دهد.

قائم علیه السلام نیز خداوند او را مورد خطاب قرار داد، و همچنین فرشتگان در هر شب قدر او را ندا می کنند، و جبرئیل هم هنگامی که با آن حضرت بیعت می کند دست بر دست آن حضرت می نهد و می گوید : بیعت برای خدا.  این خبر را راوندی در خرایج از امام محمد باقر علیه السلام آورده است.

و در حدیث مفضّل بن عمر که در بحار از امام صادق علیه السلام روایت شده آمده است : جبرئیل به آن حضرت عرض می کند : ای سرور من؛ فرمانت پذیرفته و دستورت اجرا می شود .

زکریا علیه السلام، در مصیبت حضرت ابی عبداللَّه الحسین علیه السلام سه روز گریه کرد ، چنانکه در خبر احمد بن اسحاق قمی در تشرف به حضور حضرت عسکری آمده است، و این سخن را حضرت امام زمان در سنین ۳یا ۴ سالگی به سعد بن عبدالله اشعری فرمودند.

قائم علیه السلام، نیز تمام عمر و در همه زمانش بر آن حضرت می گرید. لاَنْدُبَنَّکَ صَباحاً وَ مَساءً وَ لاَبْکِیَنَّ عَلَیْکَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً  شب و روز بر تو ندبه می کنم و به جای اشک بر تو خون می گریم.[۲]

برگرفته: از کتاب مکیال المکارم جلد ۱

کلید واژه: حضرت زکریا، شباهت امام زمان به حضرت زکریا، گریه زکریا بر امام حسین، گریه امام زمان بر امام حسین علیه السلام، ندا دادن فرشتگان بر زکریا، ندا دادن فرشتگان بر حضرت مهدی

پی نوشت

[۱] .آل عمران، آیه۳۹

[۲] .زیات ناحیه مقدسه