روايات امام عسکری (علیه السلام) درباره امام دوازدهم (عجل الله فرجه) و غيبت اوک

روایت اول:

احمد بن اسحاق می گويد: نزد امام عسكرى عليه السلام رفتم و مى‏ خواستم از جانشين پس از وى سوال كنم که او فرمود: اى احمد خداى تعالى از زمان آدم عليه السلام زمين را خالى از حجّت نگذاشته است و تا روز قيامت نيز خالى از حجّت نخواهد گذاشت، به واسطه اوست كه بلا را از اهل زمين دفع مى ‏كند و به خاطر اوست كه باران مى‏ فرستد و بركات زمين را بيرون مى ‏آورد.

گفتم: اى فرزند رسول خدا امام و جانشين پس از شما كيست؟

حضرت برخاست و داخل خانه رفت و سپس برگشت در حالى كه بر شانه‏ اش كودكى سه ساله بود كه صورتش مانند ماه شب چهارده مى ‏درخشيد.

فرمود: اى احمد بن اسحاق اگر نزد خداى تعالى و ما گرامى نبودى فرزندم را به تو نشان نمی دادم ، او هم نام و هم‏ كنيه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم است، كسى است كه زمين را پر از عدل و داد مى‏ كند همچنان كه پر از ظلم و جور شده باشد. اى احمد بن اسحاق! او مانند خضر و ذو القرنين است، او غيبتى طولانى خواهد داشت كه هيچ كس در آن نجات نمى ‏يابد مگر كسى كه خداى تعالى او را در اعتقاد به امامت ثابت بدارد و در دعاء به تعجيل فرج موفّق سازد.

گفتم: اى مولاى من آيا نشانه ‏اى هست كه قلبم بدان مطمئن شود؟

آن كودك به زبان عربى فصيح به سخن درآمد و فرمود:

«أنا بقيّة اللَّه في أرضه و المنتقم من أعدائه‏»

اى احمد بن اسحاق! پس از مشاهده جستجوى نشانه مكن!

احمد بن اسحاق گويد: من شاد و خرّم بيرون آمدم و فرداى آن روز به نزد امام عسكرى عليه السلام برگشته و گفتم: اى فرزند رسول خدا! شادى من به واسطه منّتى كه بر من نهاديد بسيار است، بفرمائيد آن سنّتى كه از خضر و ذو القرنين دارد چيست؟ فرمود: اى احمد! غيبت طولانى، گفتم: اى فرزند رسول خدا! آيا غيبت او به طول خواهد انجاميد؟ فرمود: به خدا سوگند چنين است تا به غايتى كه اكثر معتقدين به او بازگردند و باقى نماند مگر كسى كه خداى تعالى عهد و پيمان ولايت ما را از او گرفته و ايمان را در دلش نگاشته و با روحى از جانب خود مؤيّد كرده باشد.

اى احمد بن اسحاق! اين امرى از امور الهى و سرّى از اسرار ربوبى و غيبى از غيب پروردگار است، آنچه به تو عطا كردم بگير و پنهان كن و از شاكرين باش تا فردا با ما در علّيّين باشى.[۱]

روایت دوم:

موسى بغدادى گويد: از امام عسكرى عليه السلام شنيدم كه مى ‏فرمود: گويا شما را مى‏ بينم كه پس از من در باره جانشين من اختلاف مى‏ كنيد، آگاه باشيد كه هر كس مقرّ به ائمّه بعد از رسول خدا باشد امّا منكر فرزندم شود مانند كسى است كه به همه انبياء الهى و رسولانش اقرار داشته باشد امّا نبوّت رسول اكرم را انكار كند و منكر رسول خدا مانند كسى است كه جميع انبياء الهى را انكار كند، زيرا اطاعت از آخر ما مانند اطاعت از اوّل ماست و منكر آخر ما مانند منكر اوّل ماست. آگاه باشيد كه براى فرزندم غيبتى است كه مردم در آن شك كنند مگر كسى كه خداى تعالى وى را حفظ فرمايد.[۲]

کلمات کلیدی: منکر امام، غیبت امام، شک در امامت، عدل و داد، شبیه ترین به رسول خدا، واسطه فیض.

پی نوشت

[۱]. كمال الدين / ترجمه پهلوان، ج‏۲، ص ۸۱

[۲]. كمال الدين / ترجمه پهلوان، ج‏۲، ص ۱۱۹