رنجش و وحشت شیطان (قسمت دوم)

درکتاب مکیال المکارم آمده است:” دعا کردن برای تعجیل فرج امام زمان علیه السلام ، مایه خشم و ناراحتی شیطان ملعون و دوری او از شخص دعا کننده می‌شود. برای این مطلب دو دلیل عقلی و نقلی وجود دارد.

دلیل عقلی را قبلا بیان کردیم و اما دلیل نقلی:

 دلیل نقلی: در امالیِ شیخ صدوق از امام صادق (علیه السلام)  از پدرانش از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده که به اصحاب خود فرمود: آیا به شما بگویم چه چیز شیطان را  از شما به اندازه فاصله مغرب تا مشرق دور می کند؟ گفتند: آری. فرمودند: روزه، روی شیطان را سیاه می‌کند و صدقه کمرش را می‌شکند، و دوستی کردن در راه خدا، همکاری در کارش را بی نتیجه می گذارد ، و استغفار رگ حیاتش را می‌بُرَد و هر چیزی زکاتی دارد، زکات بدن ها هم روزه است (امالی صدوق، ۵۹، مجلس ۱۵)

قبل از بیان ارتباط این حدیث با موضوع، مقدمه ای را بیان می کنیم به این ترتیب که محبّت دارای درجات و مراتبی است و هر مرتبه آن اثر و فایده خاصّی دارد. نخستین درجه محبّت، محبّت قلبی است که به فارسی به آن دوست داشتن می گویند. ایمان وابسته به محبت قلبی است و برای رستگاری و ورود به بهشت لازم است. پس اگر بنده ای نتواند محبّت و دوستی قلبی خودش را نسبت به خدا و اولیای او آشکار نماید، همین که قلبا” معتقد است کافی است همانطور که نص صریح قرآن می‌گوید: « إلّا مَنْ اُکْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمئِنٌ بِالْایمانِ » (سوره نحل، آیه ۱۰۶)؛ مگر کسی که تحت فشار واقع شود، در حالی که دلش به ایمان محکم باشد (ایمان او پذیرفته است.)

اما این مرتبه (محبت قلبی) آثار مختلفی دارد که محبت به افراد در مرتبه دوم قرار دارد. مرتبه دوم به فارسی، “دوستی کردن” نام دارد و گاهی به آن “حبِّ فی اللَّه” گفته می‌ شود. در فضیلت دوستی کردن، احادیث متعددی آمده است. از جمله ی آثار دوستی کردن، آن چنانکه در حدیث فوق ذکر شده، آنجا که می فرماید:”دوستی کردن در راه خدا و همکاری در کار نیک ، عمل شیطان را بی نتیجه می گذارد “، دوری شیطان از انسان می‌باشد و این از بهترین عنایات الهی است.

بعد از این مقدمه باید گفت: منظور از حبِّ فی اللَّه (دوستی کردن در راه خدا) با توجه به حدیث بالا که فرمود: “اگر آن را انجام دهید…” همان اظهار محبّت به وسیله کمک هایی است که به بزرگان و برادران دینی انجام می دهید که دعا کردن برای ایشان از مصادیق آن است.

با توجه به این موضوع بدون تردید بالاترین شخص مومن یعنی حضرت صاحب الزمان (عجل اللَّه فرجه) از تمام افراد انسان به اظهار محبّت شایسته تر است و ثمره دوستی کردن به آن حضرت – که دوری شیطان است – با دعا برای تعجیل فرج آن حضرت زودتر از دوستی کردن به دیگران معلوم می‌شود. و همچنین دوستی کردن از طریق کارهای دیگر (غیر از دعا)، همین ویژگی را دارد و نیز دوستی کردن نسبت به پیغمبر و خاندان گرامی آن حضرت (علیهم الصلاة و السلام) و مؤمنین به هر شکلی که باشد نتایج خوبی دارد.

منبع: مکیال المکارم ج۱

کلمات کلیدی: آثار دعا_امام زمان_ تعجيل فرج_دعا برای فرج_نماز خواندن_اجتناب از گناه_فحشا و منکر_معرفت الهی_دوری شیطان