آثار و فواید دعا برای حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه)

زیاد شدن نعمت برای دعاکننده 

(بخش دوم)

در کتاب مکیال و المکارم توضیح داده شده چون وجود آن حضرت (عجّل اللَّه فرجه) نعمت است و از آنجایی که شکر نعمت واجب و باعث فزونی است و نیز دعا کردن از انواع شکر محسوب می شود پس دعا برای حضرت ولی عصر باعث افزایش نعمت می شود.

با دلایل عقلی و نقلی توضیح دادیم که وجود حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی) نعمت است. حال خواهیم دانست چرا شکر نعمت واجب است و چگونه شکر نعمت باعث افزایش آن می شود.

وجوب شکر نعمت

گذشته از اینکه عقل سلیم به واجب بودن شکر نعمت حکم می کند، آیاتی از قرآن نیز بر این موضوع تأکید دارد از جمله « فَاذکُرُونی أَذْکُرْکُمْ وَ اشکُرُوا لی وَ لَاتَکْفُرُونِ» ؛ پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و برای من شکر گزارید و نعمت های مرا کفران مکنید (سوره بقره آیه ۱۵۲).

«و اِذ تَأذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» ؛ و بیاد آرید که پروردگارتان اعلام کرد اگر شکر گزارید شما را می افزایم و اگر کفران ورزید هر آینه عذابم شدید است(سوره ابراهیم آیه ۷).

« وَ اشْکُرُوا لِلَّهِ إنْ کُنْتُمْ اِیَّاهُ تَعْبُدُونَ » ؛ و شکر خدای را بجای آرید اگر او را عبادت می کنید (سوره بقره آیه ۱۷۲).

«وَ اشْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ إنْ کُنْتُمْ اِیَّاهُ تَعْبُدُونَ » ؛ و شکر نعمت خدای را بجای آرید اگر به حقیقت او را می پرستید (سوره نحل آیه ۱۱۴).

و آیات بسیار دیگر که به ذکر همین مقدارکفایت می کنیم.

شکر نعمت باعث زیاد شدن آن می شود.

اضافه بر آیه شریفه ۷ سوره ابراهیم که می فرماید: «و اِذ تَأذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إنَّ عَذابی لَشَدیدُ» و وقتی که خدا اعلام فرمود که شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می‌افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است؛ روایات بسیار و متواتری در باب این موضوع وجود دارد، از جمله :

۱ – از حضرت ابی عبداللَّه صادق علیه السلام است که فرمود : رسول (خدا صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : خداوند بر هیچ بنده ای دری از شکر نگشوده که درب فزونی از او بسته باشد (کافی ۲\۹۴) .

۲ – در روایت دیگری حضرت می فرمایند: در تورات نوشته شده هر که تو را نعمتی داد سپاسگزاری کن و به هر که تو را سپاس گفت إنعام ده که اگر نعمتها شکرگزاری شوند از بین نمی روند و اگر ناسپاسی گردند پایدار نمانند. شکر مایه فزونی نعمتها و ایمنی از دگرگونی ها است (کافی۲\۹۴) .

۳ – و جایی دیگر حضرت صادق علیه السلام فرمود : به هر کس شکر داده شود فزونی به او عطا گردیده، خداوند می فرماید : «لَئنْ شَکَرْتُم لَأَزِیدَنَّکُمْ» (کافی۲\۹۵) .

معنی شکر

با تأمل و بررسی کامل آیات و روایات امامان معصوم (علیهم السلام) و تمام تعریف هایی که درباره شکر و اقسام آن گفته شده است، معلوم می شود که شکر، احسان نمودن در مقابل احسان است و کفر، بد کردن در مقابل احسان می باشد. مانند اخباری که می گوید: مؤمن مکفَّر است؛ یعنی در دنیا کسی از مؤمن به خاطر احسانی که می کند بدرستی سپاسگزاری نمی کند و این کفر یا ناسپاسی، بد کردن در برابر احسان او است. یا روایتی که می فرماید: شاکرترین مردم نسبت به خداوند شاکرترین آنها نسبت به مردم است بنابراین نسبت شکر به خداوند حق است همچنان که نسبت آن به خلق نیز حق است و این تعریف درست تر و مختصرتر از تعریفی است که می گوید: “شکر ، صرف کردن و به کار بردن نعمتهای الهی است در آنچه به خاطرش آفریده شده اند؛” چون تعریفی که در ابتدا آوردیم شامل شکر خالق و مخلوق هر دو می شود.

برگرفته از کتاب مکیال المکارم ج۱

کلمات کلیدی: آثار دعا_امام زمان_تعجیل فرج_وجوب شکر نعمت_افزایش نعمت_شکر نعمت