آثار و فواید دعا برای حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه)

زیاد شدن نعمت برای دعاکننده   

(بخش اول)

مولف کتاب مکیال المکارم درباره دلیل آن می نویسد:  اولا وجود امام زمان علیه السلام یکی از نعمات الهی است و کسی که نعمتی را دریافت می کند باید شکر آن را بجا بیاورد و همه می دانیم که  شکر هر نعمت باعث زیاد شدن آن نعمت می شود و ما زمانی که دعا می کنیم در واقع داریم شکر نعمت وجود آن حضرت را بجا می آوریم پس دعا کردن می شود نوعی تشکر از خدا بخاطر وجود حضرت.

مولف در ادامه دو دلیل برای این ادعای خود می آورد اول دلیل عقلی و دیگری دلیل روایی

دلیل عقلی: خدا بوسیله امام شناخته و عبادت می شود  به همین خاطر امام ، بهترین نعمتی که خدا ممکن است به هر انسانی بدهد نعمتی که باعث رستگاری او نیز خواهد شد و او را به درجات بالای بندگی خواهد رساند.

و امّا دلایل نقلی زیادی برای این قضیه وجود دارد که ما تنها به بخشی از آنها اشاره می کنیم.

۱- در اصول کافی از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام چنین آمده که در تفسیر آیه « اَلَمْ تَرَ اِلَی الَّذینَ بَدَّلُوا نِعْمَهَ اللَّهِ کُفْراً [۱]  آيا نديدى كسانى را كه نعمت خدا را به كفران تبديل كردند، و قوم خود را به سراى نيستى و نابودى كشاندند؟!

فرمودند : ما آن نعمت هستیم که خداوند بر بندگانش عنایت کرده ، و انها به خاطر ما در روز قیامت رستگار می شوند [۲]

۲-  در کتاب غایه المرام به نقل از دو تفسیر عیّاشی و قمی از قول امیرمؤمنان علیه السلام آمده که حضرت درباره آیه «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم» [۳] سپس در آن روز (همه شما) از نعمتهايى كه داشته‏ ايد بازپرسى خواهيد شد.

می فرمایند نعمتی که خدا درباره آن از مردم سوال می کند ما هستیم [۴]. و مانند همین حدیث از قول امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است .

 ۳- دو کتاب کفایه الاَثر و کمال الدین از محمد بن زیاد ازدی روایتی را نقل کرده اند که گفت : از مولایم موسی بن جعفر علیهما السلام درباره آیه : «وَ أسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرهً وَ باطِنَه» [۵] و خداوند نعمت های ظاهر و باطن خویش را بر شما عنایت کرد . سؤال کردم ؛ فرمودند : نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غایب است .

راوی گوید پرسیدم : آیا از امامان کسی هست که غایب شود؟

فرمودند : آری ، شخص او از دیدگان مردم غایب می شود ، ولی یادش از دلهای مؤمنین نمی رود؛ او دوازدهمین نفر از ما است ، خداوند متعال برای او هر سختی را آسان و هر سرکشی را رام می کند ، و گنجینه های زمین را برایش آشکار می کند ، و هر دوری را برایش نزدیک می نماید ، و هر سرکش خیره سری را هلاک ، و به دست او هر شیطان پلیدی را نابود می سازد ، او فرزند بهترین کنیزان است که ولادتش بر مردم مخفی می ماند ، و بردن نامش بر آنها حلال نیست ، تا اینکه خداوند او را آشکار کند. پس زمین را از قسط و عدل پر کند همچنان که از ستم و ظلم پر شده باشد .”

منبع: مکیال المکارم ج۱/ص۳۵۸

کلمات کلیدی: آثار دعا_امام زمان_ تعجيل فرج_افزايش نعمت

پی نوشت

[۱] – سوره ابراهیم آیه ۲۸

[۲]  – کافی ۱/۲۱۷

[۳] –  سوره تکاثر آیه ۹

[۴] – غایه المرام ۲۵۹

[۵] – سوره لقمان آیه ۲۰